۱۳۹۲ بهمن ۲۷, یکشنبه

نقل قول هائی از این و آن (97)


نسل خود ساخته -  نسل خود سوخته
پرونده ای در دفاع از شورشیان آرمان خواه
امرالله نصراللهی
سرچشمه:
اخبار روز
مجله هفته

مسعود بهبودی

·        این مقاله نویسنده محترم را می توان سطر به سطر تحلیل کرد.
·        ولی من فقط دو جمله زیر از آن را مورد تأمل شتابزده قرار می دهم.

« ننویسیم اگر سعید محسن کارل پوپر می خواند
که این طرز نگاه خود دنباله ی میراث محافظه کاری است 
و نه عقلانیت انتقادی.
باید بدانیم که تاریخ ان روز شتاب زده عمل می کرد 
و آن تاریخ شتاب زده به تو مجال اندیشیدن نمی داد

·        خوب منظور نویسنده ناصح خیلی خیلی صادق و بی ریا و انقلابی از این دو جمله چیست؟

1
 کارل پوپر (1902 ـ 1994)
فیلسوف اطریشی ـ انگلیسی
در پیوند با محفل وین (اشلیک، کارناپ و نویرات)
از « فلاسفه» بورژوائی واپسین
مبلغ تئوری «جامعه باز»

·        نویسنده محترم، کارل پوپر را نماینده خردگرائی می دانند و یا خردستیزی؟

·        رهنمود فعلی نویسنده محترم این است که  باید به کارل پوپر و دیگر فلاسفه بورژوائی واپسین روی بیاوریم تا رستگار شویم؟

·        کارل پوپر که دریده ترین و وقیح ترین خصم طبقه کارگر و مارکسیسم بوده است.

2
·        ضمنا از کی تا حالا تاریخ بدبخت به سوبژکت عمل و اندیشه بدل شده است؟

3
·        این هم از اختراعات کارل پوپر و شرکا ست؟

4
·        تاریخ (جامعه) در قاموس مارکسیسم ـ لنینیسم اوبژکت عمل و موضوع تفکر و اندیشه است و نه سوبژکت عمل و سوبژکت تفکر و شعور و شناخت.

5
·        سوبژکت عمل و اندیشه انسان نام دارد که روزی روزگاری آبروئی  و برو ـ بیائی داشت.
·        انسانی که شاعر توده ها آن را «خدای خاک» می نامید.

·        اکنون متأسفانه از ریشه تحمیق و تخریب و «عقیم» اش کرده اند.

6
·        تاریخ نه عمل می کند و نه می اندیشد.
·        از بعضی ها چه پنهان که تاریخ را همیشه سازنده ای بوده است.
·        تاریخ همیشه سوبژکتی داشته است.

7

·        به قول حریفی به نام مارکس:
·        « تاریخ بی سوبژکت انسانی نیست.
·        تاریخ سوبژکت مند (فاعل مند) است.»

8
·        این یکی از کشفیات بزرگ مارکس و انگلس بوده است.

·        با همین کشف بوده که ماتریالیسم مکانیکی و متافیزیکی (فرانسه قرن 18 و فویرباخ) به ماتریالیسم دیالک تیکی ـ تاریخی اعتلا یافته است.

·        ماتریالیسم ماقبل مارکس و انگلس منفعل و تماشاچی بوده است.
·        به سوبژکت تاریخ ایمان نداشته است.
·        منادی اوتوماتیسم تاریخ (مبلغ خودپوئی پدیده ها و روندهای جامعه) بوده است.

·        شاید نویسنده محترم هم به قهقرای ماتریالیسم مکانیکی و متافیزیکی سقوط کرده اند.

·        در این واویلا به داد ما فقط می تواند خود خدا برسد.   

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر