سرچشمه:
صفحه قیسبوک بهمن
محصص
تحلیلی
از شین سین
پیشکش به فاطمه و مونا
فراگمنت چهارم
·
فراگمنت چهارم این اثر بهمن محصص فقدان گوش و بینی است.
·
ما این روش تبیین بهمن محصص را «تبیین منفی» نام داده ایم:
·
بهمن محصص بدین طریق و ترفند چیزی را در اوبژکت شناخت (کاردینال) حذف می کند تا برجسته اش کند.
·
شاید خیلی از هنرمندان همین ترفند را به خدمت گیرند.
·
بهمن محصص اما در این اثر، پیوند خود را با رئالیته (عالم واقع) قطع نمی کند.
·
به همین دلیل برای نشان دادن این نکته (فقدان گوش و بینی و غیره) اوبژکت شناخت مورد
نظر خود را در هیئت موجود واقعا موجودی تصور و تصویر می کند.
·
در این رابطه است که کامنت حسین رزاقی برای درک این اثر محصص به مائده ای بی
بدیل بدل می شود:
حسین رزاقی
دهان کاردینال بیشتر به دهان غورباغه شبیه است.
شاید منظور محصص از زبان بیرون آمده ی کاردینال زبان قورباغه
بوده است .
قورباغه موجود عجیبی است:
نسبت به جثه اش از دهان بسیار گشادی و از صدای بسیار بلندی برخوردار
است .
زبان درازی دارد که ابزار شکار او ست.
·
به هیچ بهانه و
دستاویزی نمی توان به حسین رزاقی حق نداد.
·
بنظر ما هم بهمن محصص
در این اثر خویش، به کشف و افشای شباهتی شگرف میان قشر روحانیت و قبیله قورباغه ها
نایل آمده است.
·
حتما حریفی به
اعتراض خواهد گفت که نامشهود بودن بینی و گوش در آدم های چاق امری طبیعی است.
·
شاید حق با حریف باشد.
·
ولی این شباهت شگرف به دلایل زیر غیر قابل انکار است.
·
به جرئت می توان گفت که محصص ـ آگاهانه ـ قشر روحانیت را مشابه با قبیله قورباغه
ها تصور و تصویر کرده است.
1
قورباغه
از دوزیستیان
است.
قورباغه دارای پاهای
بلند عقب برای پریدن و زبان بلند چسبناک برای شکار است.
قورباغه درختی ـ داروک ـ دارای انگشتان بلند و دست و پا ست.
روی دست و پای داروک
صفحه های چسبناکی برای
گرفتن از شاخه ها و برگ های نرم وجود دارد.
بعضی از داروک ها از
این انگشتان پرده دار
به عنوان بال پرواز استفاده
می کنند.
داروک قورباغه ای پرنده از درختی به درختی دیگر و قورباغه ای رونده بر روی شاخه ها
ست
و
از شکار حشرات روزگار می گذراند.
·
اولین دلیل بر
صحت استنباط حسین رزاقی این است که قورباغه هم بسان کاردینال فاقد بینی و گوش است.
2
·
دومین دلیل بر
صحت استنباط ایشان، شباهت شگرف میان فرم چشمان قورباغه ها با فرم چشمان کاردینال
در این اثر محصص است.
3
·
سومین دلیل بر
صحت استنباط ایشان، تشابه قورباغه و کاردینال بلحاظ غبغب است.
4
·
چهارمین دلیل بر
صحت استنباط ایشان، شباهت قورباغه و کاردینال بلحاظ زبان دراز است.
·
محصص به همین
دلیل هم زبان کاردینال را برجسته کرده است.
5
·
پنجمین دلیل بر
صحت استنباط ایشان، شباهت قورباغه و کاردینال بلحاظ طرز نگرش در این اثر محصص است.
6
·
ششمین دلیل بر
صحت استنباط ایشان، شیوه زیست قشرروحانیت و قبیله قورباغه ها ست:
·
قبیله قورباغه ها هم در آب زندگی می کنند، هم در خشکی، هم در درخت زندگی می کنند
و هم قادر به روش بر روی شاخه ها و پرش از درختی به درختی دیگر اند.
·
همه فن حریف اند.
·
همین ویژگی را قشر روحانیت هم دارد.
·
حسین رزاقی این حقیقت امر را در مفهوم زیر تقطیر کرده اند:
فردی
با اعتماد به نفس
برای همه فصول!
·
ما باید تک تک این مشخصات مشابه میان قشر روحانیت و قبیله قورباغه ها را مورد
تأمل و تحلیل سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) قرار دهیم.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر