پروفسور
دکتر دیتر ویتیچ
برگردان
شین میم شین
VIII
پیوند تنگاتنگ پراتیک و تئوری
ادامه
·
در جامعه سرمایه داری، ایدئولوژی بورژوائی که پس از
پیدایش مارکسیسم بیانگر مرحله کهنه توسعه فکری است، بنا بر دلایل اجتماعی همچنان
تقویت و ترویج می شود و مجموعه زندگی اجتماعی را با انبوهی از طرز تفکرات و تعاریف
فکری غیرعلمی و حتی جاهلانه مسموم می سازد.
1
·
این امر نه تنها در علوم منفرد سبب بروز بحران های اصولی
مداوم می شود، بلکه مانع تشکیل تفکر علمی در توده های خلق می گردد.
2
·
بنابرین تسریع هر چه بیشتر توسعه علم تحت شرایط
سوسیالیستی امری قانونمند است.
·
این امر در کیهان شناسی آشکار شده است.
3
·
این اما بدان معنی نیست که سطح معینی از تکنیک تولیدی و
سازماندهی کارخانه ای کار به خودی خود پیدایش مرحله توسعه علمی منطبق با آن را
بدنبال می آورد.
·
اتحاد شوروی در مدت زمان معینی در پژوهش های فضائی
پیشرفته تر از ایالات متحده امریکا بود، اما بلحاظ بازدهی و دامنه تولید در بسیاری
از رشته ها عقب تر بود.
·
چنین مقایسه هائی نشان می دهند که نقش بازدارنده سرمایه
داری امروزه در قبال پیشرفت علمی در مجموع تا چه حدی است.
4
·
و سرانجام در مد نظر داشتن خصلت کلی پراتیک نشان می دهد،
که چگونه واقعیات امور عینی ـ واقعی بوسیله مذهب، ایدئولوژی بورژوائی و امثالهم
بطور مخدوش انعکاس می یابند.
5
·
کلاسیک های مارکسیسم ـ لنینیسم مسائلی از این نوع را که
در تحلیل نهائی ناشی از مناسبات مبتنی بر استثمار و ستم اند، مورد تجزیه و تحلیل
علمی قرار داده اند.
·
از آن جمله اند:
الف
·
کالاپرستی (فتیشیسم کالائی)
ب
·
بیگانگی
ت
·
ریشه های اجتماعی مذهب و ایدئالیسم.
6
·
بنابرین، پراتیک در کلیت خویش است که شناخت را تعیین می
کند، موضوعات شناخت را تعیین می کند، سرعت، وسعت و عمق پژوهش این ابژکت ها (موضوعات)
را مشروط می سازد.
7
·
بنابرین، معارف (شناخت های) ما نه تنها انعکاس واقعیات امور، بلکه انعکاس
پراتیک (که خود بر بنیان آن حاصل می آیند) نیز هستند.
8
·
اما حتی پیشرفته ترین پراتیک تنها به شرط وجود شرایط
معین سوبژکتیف در رابطه با انسان های شناسنده می تواند شناخت را امکان پذیر سازد و
گرنه مثلا نه فقط تعداد انگشت شماری بلکه کلیه کارکنان تولید سوسیالیستی می
توانستند به مبتکران و نوآوران بدل شوند.
9
·
از این مثال در رابطه با جنبش ابتکار و نوآوری معلوم می
شود که دانش عمومی عالی، قوه تخیل توسعه یافته و استعداد تفکر انتزاعی چه نقش
عظیمی در شناخت بازی می کنند.
·
بنابرین، باید به تقویت عوامل یاد شده (مثلا به تشویق
هنر حتی به عنوان سرگرمی) توجه جدی داشت.
10
·
تنها در صورتی که خصایص فردی افراد در رابطه با موضوع
معین مورد بررسی قرار گیرند و ابزار لازم در اختیار افراد گذاشته شود، می توان
ببرکت کردوکار عملی به کسب دانش نو نایل آمد.
·
مراجعه کنید به تئوری، حقیقت، شناخت، پیش بینی در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر