فصل
پنجم
 ایدئالیسم
پروفسور
دکتر اندراس گدو 
برگردان
شین میم شین
بخش
سوم
تاریخ
پیدایش فلسفه حیات و پوزیتیویسم:
خردستیزی
قسمت دهم
تلخیص راسیونالیته (اختصار تعقل) 
جان استوارت میل   
 ادامه
18
·       
آثار فلسفی جان استوارت میل بر
اساس لیبرالیسم از نو تفسیر شده و از نو فرمولبندی شده، تدوین یافته اند:
الف
·       
کتاب او با اصل «جبر فلسفی» (ضرورت
فلسفی) شروع می شود که پیش شرط توسعه و تکوین کرد و کار فلسفی او بوده است.
·       
(جان استوارت میل، «اوتوبیوگرافی»، ص 143)   
ب
·       
جان استوارت میل رهائی خود از قید
و بند اصل «جبر فلسفی» را با بحران پسیکولوژیکی خود در دوره جوانی اش در رابطه
قرار می دهد.  
ت
·       
این یکی از موارد نادری در
اوتوبیوگرافی است که جان استوارت میل ذهنیت شخصی خود با دقتی وسواس مند برجسته می
کند.
پ
·       
جان استوارت میل برای غلبه بر اصل «جبر
فلسفی» به تضعیف آن و سپس به تغییر پوزیتیویستی آن دست می زند:
·       
اگرچه او ایده خودفرمائی اراده
بدون علت را نمی پذیرد، ولی رابطه علی (علت و معلول) را به درجه توالی ثبات و
همگونی تنزل می دهد و فاتحه ای بلند بر مقوله جبر (ضرورت) می خواند.
·       
(جان استوارت میل، «سیستم منطق عقلی و
استقرائی»، ص 420، 1875)       
19
 جان پاسمور (1914 ـ 2004)
فیلسوف استرالیائی
مؤلف آثار متعدد  
·       
سیستم منطق جان استوارت میل «مرز و
سرحد طبیعی» میان فلسفه سابق و فلسفه معاصر بوده است که «بسیاری از نکات مهم فلسفه
معاصر را تحت تأثیر قرار داده» و می توان آن را به مثابه «قله تفکر اواخر قرن
هجدهم» محسوب داشت.
·       
بنظر پاسمور هم «سیستم منطق جان
استوارت میل «مرز و سرحد طبیعی» بوده است.
·       
برای اینکه حاوی گشتاورهای هر دو فلسفه
بوده است.
·       
عیبش اما این بوده که جان استوارت
میل عملا از هیوم خبر نداشته است.»
·       
(پاسمور، «صد سال فلسفه»، ص 13)  
20
·       
در هر صورت، بسیاری از نیات
روشنگری قرن هجدهم، در آثار فلسفی جان استوارت میل وجود داشته اند. 
الف
·       
جان استوارت میل در صدد حفظ پیوند فلسفه
با اقتصاد سیاسی بوده است.
ب
·       
او اقتصاد خود را به مثابه جزئی از
کل بزرگی تدوین می کند.
·       
(جان استوارت میل «اوتوبیوگرافی»، ص 200)  
ت
·       
اما در آثار جان استوارت میل،
مضامین (محتواهای) روشنگری رنگ می بازند، گم و گور می شوند و یا با لیبرالیسم
تفسیر شده از نو، دمساز می گردند.  
21
·       
این چرخش فلسفی جان استوارت میل
نیز عمدی بوده است.
·       
او می دانست که که شناخت جامعه از
گردنه تضاد اغنیا و فقرا می گذرد و منظور از فقرا در انگلستان آن زمان پرولتاریا بوده
است.
ادامه دارد.




هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر