پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
·مشاهده به معانی زیر است:
الف
·مشاهده به نوعی از کردوکار عملی اطلاق می شود.
ب
·مشاهده به نوعی از روابط عملی انسان ها نسبت به جهان
عینی پیرامون شان اطلاق می شود.
ت
·مشاهده به نوعی از روابط عملی انسان ها نسبت به خودشان
اطلاق می شود.
·(خود نگری)
پ
·مشاهده ضمنا بمثابه اسلوب و یا متد شناخت تلقی می شود که از ادراک آماجگرای حسی بی واسطه و یا با واسطه، مستقیم و
یا غیرمستقیم ابژکت مورد نظر تشکیل می گردد.
1
·مشاهده را در فرم بنیادی اش می توان در حیوانات نیز
یافت.
2
·مشاهده از رفتار بطور غریزی مشروط حیوانات نسبت به محیط زیست ناشی می شود و فرم عمل (اکت)
نویروفیزیولوژیکی ئی را دارد.
3
·خودویژگی این عمل نویروفیزیولوژیکی وابسته به خصوصیات
انواع جانوران تعیین می شود و بوسیله تحریکات ناشی از شرایط محیط زیست مربوطه
بوجود می آید.
4
·مشاهده اما بصورت توسعه یافته اش با کردوکار کاری پیوند
دارد و لذا فرم مناسبات عملی خاص انسانی با واقعیت عینی را تشکیل می دهد.
5
·ساده ترین روند کار با مشاهدات آغاز می شود.
6
·انسان ابتدائی که ابزار کارخود را از مواد معین و در فرم
معین می سازد، قبلا باید تأثیرات اشیاء ساخته شده از این مواد را در فرم مورد نظر،
در کردوکار عملی خویش مشاهده کرده باشد.
7
·او ضمنا در روند کار مشاهدات جدیدی را جامه عمل می
پوشاند، با خواص جدید اشیاء پیرامون خود آشنا می شود و آن خواص را مورد بهره
برداری قرار می دهد.
8
·مشاهده از رفتار فعال انسان با محیط زیست خویش حکایت می
کند.
9
·مشاهده فقط از ادراک منفعل تشکیل نمی یابد.
·مراجعه کنید به ادراک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
10
·پیش شرط مشاهده اغلب عبارت است از قرار گرفتن آگاهانه
سوبژکت شناسنده و کوشنده در مقابل ابژکت (موضوع) شناخت.
11
·گشتاور فعال مشاهده را در واقعیات امور زیر می توان دید:
الف
·اولا در اینکه ابژکت مشاهده شونده ـ قاعدتا ـ آگاهانه
انتخاب می شود.
ب
·ثانیا در اینکه مشاهده برای آماج معینی صورت می گیرد.
ت
·ثالثا در اینکه مشاهده از هر دو نظر هدفمند است.
12
·حتی در صورتی که مشاهده بطور تصادفی صورت گیرد، یعنی نه
ابژکت مورد مشاهده آگاهانه انتخاب شود و نه آماج مشاهده از قبل تعیین شود، مشاهده
تنها زمانی ارزش عملی کسب خواهد کرد و برای شناخت مهم خواهد بود که به شرح زیر
باشد:
الف
·با مشاهدات دیگر مورد مقایسه قرار گیرد.
ب
·الهامبخش مشاهدات جدید باشد.
ت
·الهامبخش تشخیصات جدید باشد.
پ
·در چارچوب سیستم نظری موجودی قرار داده شود و الی آخر.
13
·به عبارت دیگر، زمانی که کردوکار فعال عملی و نظری
(تئوریک) انسان بتواند مشاهده تصادفا انجام گرفته را در پیوندهای موجود نظم و ترتیب
بخشد.
14
·بنابرین هر مشاهده ای نه تنها حاکی از رابطه عملی انسان
با محیط زیست خویش است، بلکه همزمان عناصر نظری او نسبت به جهان را نیز در بر
دارد.
15
·این وحدت رابطه عملی و رابطه نظری با جهان، خود را بویژه
در مشاهده علمی آشکار می سازد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر