ساختارهای شکوهمند مولکول ها
پروفسور دکتر کامیلا وارنکه
برگردان شین میم شین
19
جان اسکات
هالدین (1860 ـ 1936)
فیزیولوگ
اسکاتلندی و مؤسس هولیسم اسلوبی (متدیکی)
·
هالدین اما
صراحت بیشتری بخرج می دهد، وقتی که در رد امکان ساختن مصنوعی ماده زنده می گوید که
اگر ساختار هم کاملا معلوم باشد و بازسازی شود، این هنوز به معنی حیات نیست، زیرا
برای حیات باید «بقای فعال» وارد آن
شود.
20
· نمایندگان مختلف هولیسم جنبه کلیت را کم و بیش
صریح به اصل خودکفای وجود ارتقا می دهند.
21
· اگر اسموتس در
توضیح جنبه کلیتی واقعیت عینی میان توضیح از موضع دیالک تیک جزء و کل و توضیح از
موضع استقلال کلیت در نوسان است، مایر ـ ابیش با
صراحتی ایدئالیستی گمان می برند که در ورای پدیده کلیت، اصل خلاق فعال قرار دارد که
بر طبق نقشه عمل می کند.
22
· تز دیالک
تیکی معروف که «کل بیشتر است از جمع ریاضی اجزای آن» را هولیسم به کانون نوسازی
عرفان کلیتی بدل می سازد.
23
· هولیسم به جای اینکه «بیشتر» فوق الذکر را در
روابط سیستم ـ ویژه ی اجزاء توضیح دهد،
بدان لباس عرفان می پوشاند.
24
· از اصول دیگر هولیسم می توان استخراج فرم های
نازل حرکت ماده از فرم های عالی تر را نام برد.
·
(به
عنوان مثال، جمادات در مقایسه با جانوران فرم نازلتر حرکت ماده محسوب می شوند.
مترجم)
25
· این اصل بمثابه اصل اسلوبی (متدیکی) پژوهش و
توضیح توسط کلیه نمایندگان هولیسم باستثنای داکوئه توصیه می شود.
26
ادگار داکوئه (1878 ـ 1945)
تئوزوف و پله ئونتولوگ (عالم موجودات باستانی) آلمانی
· داکوئه بر آن
بود که هم موجودات نازل و هم موجودات عالی اصولا تلاش های ناکامی اند که در ایده
انسانی برای ایجاد کلیت های کامل صورت می گیرد (افلاطونیسم)
و لذا توسعه را نمی توان بمثابه اوولوسیون از فرم های نازل به عالی تصور کرد.
27
· مایر تز ساده
کردن مراحل عالی واقعیت عینی به فرم های نازلتر و خلاصه کردن مراحل عالی واقعیت عینی
در فرم های نازل را اصل بدیهی هولیسم می شمارد.
·
بنظر او،
«برای درک واقعیات ویژه باید آنها را محتاطانه از پوسته پیوند کلی شان آزاد ساخت.
·
برای این
کار باید البسه ابعاد عالی تر آنها را گام به گام از اندام شان بیرون آورد.
·
بکمک این
ساده کردن و خلاصه کردن مترقیانه هولیستی، مراحل مختلف واقعیت عینی بمثابه فرم خاص
واقعیت کلی به عریانی خود را عیان می سازد.
·
بنابرین،
استخراج واقعیات از یکدیگر نه از نازل به عالی، بلکه برعکس، از عالی به نازل صورت
می گیرد.»
· (هالدین، «فلسفه یک زیست شناس» 1936، یادبود توسط مایر 15)
28
· بر طبق این نظر، شیمی را می توان تنها بمثابه
تقلیل بیولوژی تلقی کرد و ارگانیسم های بیولوژیکی را تنها بمثابه فرم های نمودین
انسان سازمان یافته تر محسوب داشت.
29
· نتیجه این تز عبارت از این خواهد بود که کلیت های
بمراتب سازمان یافته تر و بغرنجتر یا اصلا قابل درک نباشند و یا صرفا از نقطه نظر
کلیت های ماورای تجربی باز هم عالی تر قابل درک باشند.
30
· از این روست که هالدین
منطقا وجود شخصیت کلی فراگیر (خدا) را در فرمی ساده شده در شخصیت انسانی باز می
یابد.
31
· عاقبت عملی ـ سیاسی طرز تفکر هولیستی (در استفاده
از آن در جامعه) عبارت خواهد بود از توجیه حقانیت ساختارهای اجتماعی ضد دموکراتیک،
فاشیستی و استعماری:
· اگر جزء ماهیتا تنها بمثابه تابع و سر سپرده کل
تعریف شود، آنگاه می توان ابتدائی ترین حقوق افراد جامعه را به نفع دولت پایمال
کرد و آنها را به انحای مختلف مورد استثمار و آزار و ستم قرار داد.
32
· از این رو سوء استفاده های زیر از هولیسم تصادفی و بی
دلیل نبوده اند:
الف
· فاشیسم آلمان به اشاعه و ترویج نظرات هولیستی مثلا
«تو هیچ نیستی و ملت تو همه چیز است!» می پردازد.
ب
· اسموتس زمانی
به سیستماتیزه کردن (در قالب سیستم ریختن) هولیسم می پردازد که به عنوان نخست وزیر
آفریقای متحده جنوبی (1939 ـ 1948) مطابق با منافع امپراطوری انگلیس به ایدئولوژی
مناسب برای توجیه و حفظ استعمار و نژاد پرستی احساس نیاز می کند.
ت
اوتمار اسپان (1878 ـ 1950)
فیلسوف، اقتصاد دان، جامعه شناس و دولت تئوریسین اطریشی
تدارک بیننده راه فاشیسم اطریشی
· اسپان ـ ایدئولوگ
راهگشای فاشیسم ـ با قرابت فکری به هولیسم، ضمن نوسازی اسکولاستیک از تضاد «کلیت ـ
عضویت» تجزیه ابدی جامعه به طبقات اجتماعی را نتیجه می گیرد و دموکراسی و هرگونه
انقلاب را مطرود می داند.
پ
کارل فریدریس فون وایت زکر (1912 ـ
2007)
فیزیکدان، فیلسوف علم، صلح پژوه آلمانی
·
«داروی
کلیت» وایتس زکر نیز با مقوله مرکزی «دایره هیئت» خدمتگزار تفکر هولیستی است.
33
· با تحلیل سیبرنتیکی کلیت، ضمن اثبات بطلان جوانب
منفی هولیسم، معارف معقول موجود در آن توسعه و گسترش داده شده اند.
·
مراجعه کنید
به کل، جزء و کل، کلیت،
تئوری کلیت، ویتالیسم،
سیستم، سیستمتئوری در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر