پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین
فصل اول
بخش ششم
کارنامه هائی از فلسفیدن بورژوائی واپسین
شوپنهاور و نیچه
برگردان شین میم شین
فصل اول
بخش ششم
کارنامه هائی از فلسفیدن بورژوائی واپسین
شوپنهاور و نیچه
فلسفه بافی فریدریش نیچه
(1844 ـ 1900)
ادامه
ادامه
1
·
دوستان من، اگر راستش را بخواهید، من به همان سان میان
آدمیان می روم که به سلاخ خانه ای، به کشتارگاهی:
·
سلاخ خانه ای با شقه های منقطع از تن.
·
سلاخ خانه ای با اعضای منقطع از اندام.
2
·
بنظر من این خیلی وحشتناک است که آدمیان این چنین خرد و
خراب در میدان و میدان های نبرد افتاده اند.
3
·
چشم من هم اکنون و از دیرباز، هرچه می گردد، جز این نمی
بیند:
·
شقه های منقطع از تن!
·
اعضای منقطع از اندام!
·
حوادث تیره و تار!
·
اما نه انسانی.
·
(فریدریش نیچه، «آثار سه جلدی»، جلد 3، ص 433، 1977)
4
رنه دکارت (1596 ـ 1650)
فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین
تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین
تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
·
بهتر است که دکارت ـ پدر راسیونالیسم و پدر بزرگ انقلاب ـ را کنار نهیم که فقط و فقط اوتوریته خرد را
برسمیت می شناخت.
5
·
خرد اما فقط وسیله است و دکارت فردی سطحی و ساده لوح بوده
است.
·
(فریدریش نیچه، «آثار سه جلدی»، جلد 2، ص 649، 1977)
6
·
بر خلاف تصور رایج، انسان نماد توسعه و تکاملی در راستای
بهتر و قوی تر و عالی تر نیست.
7
·
پیشرفت فقط و فقط ایده تازه و مدرنی است، یعنی ایده غلط و
نادرستی است.
·
(فریدریش نیچه، «آثار سه جلدی»، جلد 2، ص 1166، 1977)
8
·
ما با واژه ی پیشرفت، سر خودمان کلاه می گذاریم.
9
·
زمان پیش می رود، ما هم می خواهیم فکر کنیم که همه چیزهای
موجود در زمان نیز پیش می روند و توسعه، توسعه ای پیشرفت مند و بالنده است.
10
·
این اما سرابی بیش نیست که بینندگان را فریب می دهد:
الف
·
چون قرن 19 در مقایسه با قرن 16 پیشرفت محسوب نمی شود.
ب
·
چون روح آلمانی در سال 1888 در مقایسه با روح آلمانی در سال
1788 پسرفت کرده است و نه پیشرفت.
ت
·
«بشریت» اصلا پیشرفت نمی کند.
·
«بشریت» اصلا وجود ندارد.
·
(فریدریش نیچه، «آثار سه جلدی»، جلد 3، ص 828، 1977)
11
·
مقدمات عصر ماشین، مثلا مطبوعات، ماشین آلات، راه آهن،
تلگراف و غیره مقدمات هزار ساله بوده اند که کسی جسارت استنتاج به خود نداده است.
·
(فریدریش نیچه، «آثار سه جلدی»، جلد 1، ص 983، 1977)
12
بهره کشی و استثمار جنسی
·
بهره کشی و استثمار که متعلق به جامعه فاسد و گندیده و
معیوب و بدوی نیست.
·
بهره کشی و استثمار به ماهیت موجودات زنده تعلق دارد.
13
·
بهره کشی و استثمار ـ به مثابه فونکسیون ارگانیک اصلی ـ
پیامد واقعی قدرت طلبی (اراده قدرت) است و قدرت طلبی یعنی زندگی طلبی (اراده زیست.)
14
·
بهره کشی و استثمار به مثابه تئوری، به معنی تجدید است.
·
به مثابه واقعیت، حقیقت امر آغازین تاریخ است.
·
آدم ها اما نسبت به خود صادق نیستند تا بدان اقرار کنند.
·
(فریدریش نیچه، «آثار سه جلدی»، جلد 2، ص 729، 1977)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر