بانگ عرفی
(۱۷ اوت ۲۰۱۲)
سرچشمه
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
· خدا زوری
نیست
· خدا زوری
نیست
· زوری
نیست بردن نام خدا.
·
· خسته ام
از نیایش بامدادی مدارس
· خسته ام
از نماز نیمروزی ادارات
· خسته ام
از خطبه های نماز جمعه
· خسته ام
از امر و نهی های خیابانی
· خسته ام
از توسری ، تازیانه ، سنگسار
· خسته ام
از مجلسی شدن مسجد
· خسته ام
از مسجدی شدن مجلس.
·
· خوشا
جدایی دین و دولت
· خوشا
آزادی دین و بی دینی
· خوشا
نادینی:
· نظام
عرفی (سکولاریسم)
·
·
«خدا زوری نیست
· ناخدا
زوری نیست
· زوری
نیست دین و بی دینی.»
· چنین گفت
بانگوی ی نادینی:
· شاعر
عرفی .
پایان
مسعود بهبودی
مشاجره بی امان بر سر فرم ها
1
·
دین فرمی از شعور است.
·
دین شعور وارونه و پا در
هوا ست.
2
·
به همان سان می توان بدون
شعور از هر نوع زیست که بدون نان و آب از هر نوع.
3
·
دعوای شاعر ظاهرا بر سرم
فرم معینی از اشاعه شعور موسوم به دین است.
·
حق هم با شاعر است:
·
این شیوه اشاعه شعور وارونه
(دین) تهوع آور و تحمل ناپذیر است.
4
·
شاعر مطالبات خود را در همین شعر فرمولبندی کرده است:
·
جدائی دین از سیاست.
5
·
سکولاریسم.
·
شعار بدی نیست.
6
·
آنچه که شاعر و نه فقط این
شاعر، نمی بیند و یا به هر دلیلی نمی تواند ببیند، این حقیقت امر است که سیاست و
دین هر دو جزو عناصر روبنائی ـ ایدئولوژیکی هر جامعه طبقاتی اند:
·
سیاست همیشه با فرم های ایدئولوژیکی دیگر همراه و همبستر است.
7
·
در کعبه آمال خیلی از شعرا
هم سیاست دست در دست با دین می رود، ولی بلحاظ فرم از ظرافتی دیگر برخوردار است.
·
و گرنه جورج بن جورج با محمود
بن احمد فرقی ندارد.
·
حزب مرکل با حزب روحانی
فرقی ندارد:
·
هر دو مذهبی و دینی و
روحانی اند.
·
هر دو آخوند اند.
8
·
مسئله شاعر، ظاهرا فرم همراهی سیاست و دین است:
·
شاید بزعم شاعر، سیاست باید
بظاهر از دین جدا باشد و در پشت درهای بسته
با دین هماغوش و همبستر باشد.
9
·
رادیکال بودن اما دست بردن
به ریشه ها ست:
·
رادیکال بودن اما جایگزینی
شعور وارونه با شعور راستین است:
·
رادیکال بودن، روشنگری علمی
و انقلابی سرسختانه و صبورانه را الزامی می سازد.
·
با پوزش از شاعر و شعرای
صورت پرست.
سینا سرابی
آزادی گزینش
·
آقای بهبودی عزیز،
·
من نظرات شما را که اینجا و
آنجا ارائه می شود می خوانم و به آنها احترام می گذارم و مشارکت شما را در این
زمینه بسیار ارج می نهم.
·
به نظر من همه ی خوانندگان
صاحبنظر حق دارند که یک اثر را از زاویه ی مورد نظر خود - که در سطح آگاهی شان
ریشه دارد- نگاه کنند و نظر بدهند.
·
ولی آیا ما حق داریم آزادی
شاعر را در گزینش زاویه ی مورد نظرش نادیده بگیریم.
·
شما اگر در مورد شعر بودن یا
نبودن این قطعه نظر دارید البته می توانید بحث تان را مطرح کنید.
·
اما اینکه شاعر یا شاعران چه
بگویند، مساله ی دیگری است.
·
پیروز باشید
مسعود بهبودی
در سنت جنبش روشنگری
·
خیلی ممنون، سینای گرامی
1
مداحی کودکی که اشک همه را در آورد!
·
ظاهرا هنر آباء و اجدادی ایرانی
جماعت در رابطه با آثار فکری و فلسفی و هنری و غیره به به و یا عه عه سر دادن است.
2
· چنین ملتی بنظر حریفی، ترحم انگیز است و آخر و عاقبتی جز در
جا زدن نخواهد داشت.
· تازه اگر دنده عقب نزند و به قهقرای عهد بوق سقوط نکند.
3
·
آثار هنری مثلا شعر و قصه و
نقاشی و تندیس و غیره نه چیزهائی بی بو و بی خاصیت، بلکه حاوی و حامل ایدئولوژی
طبقاتی معینی اند.
4
·
مسعود بهبودی و یا دوستان
انگشت شمارش هم در جامعه بسر می برند و خواه و ناخواه حامل ایدئولوژی طبقاتی خویش
اند.
5
· به قول کارگر چاپخانه ای (هزار سال پیش در خیابان لاله زار
تهران):
·
«بی بو و بی
خاصیت، خط سه، نه چپ و نه راست، فقط مدفوع خشکیده است.»
3
·
نظر دادن راجع به اطعمه و
اشربه مادی و یا معنوی که در سفره آدمی نهاده می شود، کمترین کاری است که می توان
از بنی نوع آدم انتظار داشت:
4
·
یکی از مرزبندی ها میان
جانور و انسان شاید همین هم باشد.
5
· انسان های متمدن به جای شلیک بر شقیقه یکدیگر به هماندیشی
با یکدیگر می پردازند:
· داد و ستد فکری همین است، دیگر.
6
·
اگر به عنوان مثال، سینا
همین نظر را نداده بود، مسعود حتی نمی توانست کمترین حرفی برای گفتن داشته باشد.
7
·
شاعر هم با انتشار شعرش
وارد داد و ستد فکری با جامعه و جهان می شود و گرنه می توانست شعرش را برای محفلی از
دوستان دم دستش بخواند.
8
·
همانطور که بنظر مطلقا درست
سینا، نمی توان برای شاعر تعیین تکلیف کرد، برای خواننده شعر هم به همین سان.
9
· بنظر ما شعر یکی از قوی ترین ساز و برگ های تبلیغ ایدئولوژی
بوده است.
· چون نه تنها حاوی اندیشه و نظر طبقاتی معینی (شناخت
تئوریکی) است، بلکه ضمنا به عاطفه و احساس
و تصویر و تخیل و غیره (شناخت استه تیکی) نیرومندی سرشته است.
10
· ما برخورد به محتوای شعر را در همین نظر دهی ها تمرین می
کنیم.
· مدعی ابلاغ چیزی نیستیم.
· می خواهیم بیاموزیم.
11
· سینا اگر برداشت ما را تصحیح و یا تدقیق و یا حتی رد کند،
بیشتر از دریافت رهنمود کلی مبهم، ممنون
می شویم.
· اگر شیوه ابراز نظر ما صریح و رک و راست است، به همین دلیل
است.
· ما در سنت جنبش روشنگری در اروپا حرکت می کنیم.
12
نجات حقیقت عینی از چنگ دیو
· کسی که می خواهد از حقیقت عینی ـ درست و یا نادرست ـ دفاع
کند، باید هم صریح و صادق باشد و چه بسا برای خود دشمن بتراشد تا دوست.
· با امتنان مجدد
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر