شین میم شین
سعدی
(دکتر حسین رزمجوف «بوستان سعدی»، ص 27.)
نبینی که چون با هم آیند مور
ز شیران جنگی بر آرند شور؟
نه موری که موئی کز آن کمتر است
چو پر شد، ز
زنجیر محکمتر است.
·
معنی تحت اللفظی این بیت:
·
نمی بینی، وقتی مورچه ها دست اتحاد به یکدیگر دهند، امام از
شیران جنگی وا می ستانند؟
·
تمی بینی، مورچگانی که باریکتر از مو هستند، به هنگام وحدت
از هر زنجیری محکم تر می گردند؟
نبینی که چون با هم آیند مور
ز شیران جنگی بر آرند شور؟
·
سعدی در این بیت، دیالک تیک کمیت
و کیفیت را به شکل دیالک تیک مور و شیر بسط
و تعمیم می دهد و قانون دیالک تیکی گذار از تغییرات کمی
به تحولات کیفی را به تجربه از آن نتیجه می گیرد.
·
قانون گذار از تغییرات کمی به تحولات کیفی یکی از مهمترین قوانین دیالک تیکی برای توضیح علمی
روندهای توسعه در همه فرم های حرکت مادی (طبیعت، جامعه و تفکر) است.
1
·
اتحاد و اتفاق موران (تغییر کمی)، پس از فراتر رفتن از حد معین عینی به پیدایش نیروی کیفیتا نوینی منجر می شود
که حتی شیر را تاب مقاومت در برابرش نمی ماند.
·
عظمت تیز اندیشی دیالک تیکی سعدی از همین نگرش بی همتای او
آشکار می گردد.
·
امروزه در اوایل دهه دوم قرن 21 حتی کمتر کسی در مقیاس
جهانی یافت می شود که از غنای نظری و اسلوبی شیخ شیراز برخوردار باشد.
2
·
در میهن سعدی از این نظر وضع اسفناکی به چشم می خورد.
·
بخش اعظم جوانان کشور جزو مشتریان تهی مغز زباله های بورژوائی
واپسین گشته اند و هنری جز ازبر کردن و نشخورا مکانیکی یاوه های آنها و انتشار
جویده های متعفن پس مانده از آنها ندارند.
3
نه موری که موئی کز آن کمتر است
چو پر شد، ز
زنجیر محکمتر است.
·
سعدی در این بیت بار دیگر دیالک تیک کمیت و کیفیت را به شکل
دیالک تیک مو و زنجیر و دیالک تیک مور و زنجیری از مور بسط و تعمیم می دهد و از
تشکیل زنجیر ببرکت افزایش کمی مو و مور پرده برمی دارد.
4
·
کسب و کار همیشگی شیخ شیراز از همین قرار است:
·
بسان امپیریستی (تجربه گرائی) خبره و زبردست، مثال تجربی و
واقعی دیگری از طبیعت خاطرنشان می شود و به اثبات تجربی قانون دیالک تیکی گذار از
تغیرات کمی به تحولات کیفی پرده برمی دارد.
·
موران باریکتر از مو اگر گرد آیند و در تشکیلات خویش متشکل شوند، پس
از رسیدن به حد عینی معین، تحول کیفی می یابند و به اهرم اجتماعی نیرومندی بدل می
شوند که قادر به تحول اساسی پدیده ها و روندها می گردند:
5
·
مثال اجتماعی در زمینه همین دیالک تیک در قرن بیستم فراوان
است:
·
اتحاد توده های مولد و زحمتکش در خطه شوراها به تشکیل حزبی
منجر شد که از کشوری عقب مانده ابر قدرتی پدید آورد.
6
·
اتحاد توده های مولد و زحمتکش در حزب کمونیست ویتنام به
قدرت عظیمی بدل شد که پوزه دو قدرت استعماری و امپریالیستی جهانی را پشت سر هم به
خاک مالید.
·
مزدوران امریکائی اتفاقا در خاطرات خویش می نویسند که غلبه بر موران محال است.
·
آنها هم خود را پیل تصور می کردند و توده های زحمتکش ویتنام را مور.
7
·
همبستگی موران ضعیفتر از مو با یکدیگر(تغییر کمی)، پس
ازگذشتن از حد عینی معین، به پیدایش زنجیری
مستحکم (تحول کیفی) می انجامد.
·
سعدی به
قدرت توده ها واقف است:
الف
·
او از
پیوند خرده سنگ ها، کوه کلانی را متشکل دیده است.
ب
·
او از اتحاد
مورچه ها شاهد تشکیل نیروئی بوده است که شیران جنگی را به زانو در می آورد.
ت
·
او از وحدت
موران شاهد تشکیل زنجیری بوده است که قطار تاریخ را به پیش می راند.
8
·
در این
جور موارد، قصد و نیت سعدی اما نه آگاه سازی توده ها به قدرت بالقوه لایزال خویش،
بلکه هشدار به طبقه حاکمه است.
· آزادسازی قدرت توده ها برای به پیش راندن لکوموتیو پیشرفت اجتماعی به مخیله سعدی حتی خطور
نمی کند.
9
·
سعدی ایدئولوگ
ارگانیک فئودالیسم است و مهار این قدرت تاریخساز را توصیه می کند.
·
احکامی
از این دست را سعدی بدو دلیل بر زبان می راند:
الف
·
اولا
برای اخطار و بیدارباش به طبقه حاکمه تا از جور بی حد و حصر بر توده دست بردارد و
راه به اصطلاح «عدل» و اندازه در ستم پیش گیرد.
ب
·
ثانیا
برای چپ نمائی و عوامفریبی، تا برای رهنمود و نتیجه گیری ایدئولوژیکی نهائی خویش زمینه
قبول مناسبی فراهم آورد.
·
هدف سعدی خام و خر کردن توده های مولد و زحمتکش است.
10
·
سعدی یک
سال بعد در گلستان هم همین اندیشه را در قالبی دیگر تکرار خواهد کرد :
(گلستان
با ب سوم، ص 119)
پشه، چو پر شد، بزند پیل را
با همه مردی و صلابت، که او ست
مورچگان را چو بود اتفاق
شیر ژیان را بدرانند پوست!
·
معنی تحت اللفظی:
·
اگر پشه ها متحد شوند، بی اعتنا به دلیری و استورای پیل، به
نیروئی پیل افکن بدل می گردند.
·
اگر مورچه ها متحد شوند، پوست از تن شیر زیان برمی کنند.
11
پشه، چو پر شد،
بزند پیل را
با همه مردی و
صلابت، که او ست
·
سعدی در این
بیت، دیالک تیک کمیت و کیفیت را به شکل دیالک تیک
پشه و پیل بسط و تعمیم می دهد و قانون دیالک تیکی گذار
از تغییرات کمی به تحولات کیفی را به تجربه اثبات می کند.
·
هنوز نه از هگل خبری هست و نه از مارکس و انگلس، نشانی.
12
مورچگان را چو
بود اتفاق
شیر ژیان را
بدرانند پوست!
·
سعدی در این بیتف دیالک تیک کمیت و کیفیت را به شکل دیالک
تیک مورچه و شیر بسط و تعمیم می دهد و قانون دیالک تیکی
گذار از تغییرات کمی به تحولات کیفی را در فرم اتحاد مورچه ها (تغییر کمی) و تشکیل
قدرتی شیرافکن (تحول کیفی) به تجربه اثبات می کند.
·
همه این
استدلال ها و استنتاج های شیخ شیراز بی نظیرند و ارجمندتر از لعل و طلا و الماس
اند.
قدر زر زرگر شناسد، قدر گوهر گوهری
(میرزا علی معجز)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر