تحلیلی
از شین میم شین
نفي آن يك چیز و اثباتش روا ست
چون جهت شد مختلف نسبت دوتا ست
همچو فرزندان خود دانند شان
منكر آن با صد دليل و صد نشان
ليك از رشك و حسد پنهان كنند
خويشتن را بر ندانم مي زنند
مولانا چه خوب به اين مكر و حيله هاي انسان پي برده است و مي داند كه اگر به اين باور برسند كه نگاه شان و فكر شان غلط است به خاطر خود خواهي ها، حسد ها و چشم و هم چشمي ها نمي خواهند كه حقيقت را بپذيرند و خود را به ندانم مي زنند.
ادراك
ماهيت :
مولانا اشاره مي كند كه چون عقل دورانديش از درك ماهيت كلي اشيا عاجز است، هر كس به ظن و گمان خويش برداشتي از آن مي كند و سپس مارك خوب يا بد را به آن مي چسباند و از آنجايي كه رويكرد اشخاص به يك موضوع با انديشه ها و نگاه هاي متفاوت همراه است هر كس به زعم و سليقه خود برداشتي از آن موضوع مي كند و سپس چنان بر باور خويش پاي مي فشارد و چنان از آن دفاع مي كند كه گويي از فرزندانش دفاع مي كند:
مولانا اشاره مي كند كه چون عقل دورانديش از درك ماهيت كلي اشيا عاجز است، هر كس به ظن و گمان خويش برداشتي از آن مي كند و سپس مارك خوب يا بد را به آن مي چسباند و از آنجايي كه رويكرد اشخاص به يك موضوع با انديشه ها و نگاه هاي متفاوت همراه است هر كس به زعم و سليقه خود برداشتي از آن موضوع مي كند و سپس چنان بر باور خويش پاي مي فشارد و چنان از آن دفاع مي كند كه گويي از فرزندانش دفاع مي كند:
نفي آن يك چیز و اثباتش روا ست
چون جهت شد مختلف نسبت دوتا ست
همچو فرزندان خود دانند شان
منكر آن با صد دليل و صد نشان
ليك از رشك و حسد پنهان كنند
خويشتن را بر ندانم مي زنند
(
دفتر سوم 3658-3644)
مولانا چه خوب به اين مكر و حيله هاي انسان پي برده است و مي داند كه اگر به اين باور برسند كه نگاه شان و فكر شان غلط است به خاطر خود خواهي ها، حسد ها و چشم و هم چشمي ها نمي خواهند كه حقيقت را بپذيرند و خود را به ندانم مي زنند.
·
ما برای آشنائی با جهان
بینی مولانا و حریف به تجزیه و تحلیل نظرات آندو می پردازیم:
ادراک ماهیت
·
ماهیت بیانگر
وحدت عام و ضرورت
است.
2
·
ماهیت بیانگر
مجموعه تعین های عام و ثابت هر چیز و هر روند و
غیره است که ضرورتا به آن چیز و یا روند تعلق
دارند.
3
·
ماهیت با نمود، یعنی فرم نمودین چیزها، روندها و غیره، وحدت
تضادمندی را تشکیل می دهد.
4
·
از این رو ست که ما از دیالک تیک نمود و بود (پدیده و ماهیت) سخن می
گوییم.
5
·
ماهیت برخلاف نمود برای شناخت حسی بیواسطه دسترس
ناپذیر است.
6
·
مسائل مربوط
به ماهیت چیزها، رابطه ماهیت
و نمود و شناخت ماهیت از دیر زمانی مسئله مرکزی بحث و چالش
میان ایدئالیسم و ماتریالیسم بوده اند.
·
اشاره حریف و مولانا به ماهیت چیزها
نیز حاکی از همین مبارزه ایدئولوژیکی است.
مولانا اشاره مي كند كه چون عقل دورانديش از درك
ماهيت كلي اشيا عاجز است...
1
حریف و مولانا،
2
حریف و مولانا
3
4
مولانا اشاره مي كند كه چون عقل دورانديش از درك
ماهيت كلي اشيا عاجز است
بنظر حریف،
5
مولانا اشاره مي كند كه چون عقل دورانديش از درك
ماهيت كلي اشيا عاجز است، هر كس به ظن و گمان خويش برداشتي از آن مي كند.
6
و سپس مارک خوب يا بد را به آن مي چسباند
حریف و مولانا
7
از آنجايي كه رويكرد اشخاص به يك موضوع با انديشه
ها و نگاه هاي متفاوت همراه است هر كس به زعم و سليقه خود برداشتي از آن موضوع مي
كند.
حریف و مولانا
رويكرد
اشخاص به يك موضوع با انديشه ها و نگاه هاي متفاوت و سليقه
8
انديشه و نگاه و سليقه
9
و سپس چنان بر باور خويش پاي مي فشارد و چنان از
آن دفاع مي كند كه گويي از فرزندانش دفاع مي كند.
حریف انديشه
و نگاه و سليقه
10
حریف
11
12
و سپس چنان بر باور خويش پاي مي فشارد و چنان از
آن دفاع مي كند كه گويي از فرزندانش دفاع مي كند.
حریف و مولانا
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر