پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین
فصل اول
بخش پنجم
فلسفه بورژوائی واپسین:
فلسفه ای بدون سوبژکت اجتماعی ـ تاریخی
1
·
برای فلسفه بورژوائی واپسین تحت شرایط اجتماعی امپریالیستی،
دوره ای که بورژوازی طبقه ای انقلابی بود و سودای تشکیل نظام اجتماعی نوینی را،
یعنی جایگزینی مناسبات اجتماعی فئودالی ـ روحانی با مناسبات اجتماعی بورژوائی را
به مثابه مناسبات اجتماعی معقول در سر داشت، به سرعت برق سپری خواهد شد.
2
·
سودای فلسفه بورژوائی واپسین در مغایرت با فلسفه کلاسیک
بورژوائی ، رک و راست و پوست کنده عبارت خواهد بود از حفظ مناسبات اجتماعی موجود:
الف
·
دفاع از مناسبات اجتماعی موجود در مقابل انتقاد از صفوف
خودی
ب
·
دفاع از مناسبات
اجتماعی موجود در مقابل انتقاد بویژه از طرف طبقه کارگر
ت
·
فلسفه بورژوائی واپسین نه تنها با مناسبات امپریالیستی راه
سازش و مصالحه پیش خواهد گرفت، بلکه ضمنا اصول و مبانی فلسفه کلاسیک بورژوائی را زیر
پا می نهد و در مسلخ دفاع از مناسبات امپریالیستی فدا خواهد کرد، یعنی به تحریف
آشکار آن کمر خواهد بست.
3
·
فلسفه بورژوائی واپسین (و ایدئولوژی بورژوازی واپسین بطور
کلی) برخلاف فلسفه کلاسیک بورژوائی، دیگر منادی روند اجتماعی ـ تاریخی نخواهد بود.
4
·
فلسفه بورژوائی واپسین در قالب شیوه تفکر پوزیتیویستی ثبات
و بایگان صرف جامعه موجود خواهد گشت.
·
مراجعه کنید به پوزیتیویسم، نئوپوزیتیویسم در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
5
·
فلسفه بورژوائی واپسین در قالب شیوه تفکر فلسفه حیات، به تحریف
کیهانی ـ اسطوره ای ـ ماقبل عقلائی جامعه موجود خواهد پرداخت.
·
مراجعه کنید به فلسفه حیات در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
6
·
فلسفه بورژوائی واپسین تاریخ را دیگر نخواهد شناخت.
·
برای اینکه طبقه بورژوازی واپسین که فلسفه بورژوائی واپسین نماینده
ایدئولوژیکی منافع آن است، قادر به درک تاریخ نیست.
·
برای اینکه این طبقه اجتماعی، دیگر طبقه ی تاریخسازی نیست.
7
·
فلسفه بورژوائی واپسین، فلسفه ای بدون سوبژکت اجتماعی ـ تاریخی
است.
8
الیگوری (تندیس
مفهوم انتزاعی) ترمیدور
یازدهمین ماه
انقلاب فرانسه
·
این روند با ترمیدور (یازدهمین ماه پس از انقلاب فرانسه)
شروع شده است.
8
انقلاب ژوئیه
1830 در پاریس
که به شکست قطعی
بوربون ها و به روی کار آمدن مجدد بورژوازی انجامید.
کارل دهم،
پادشاه فرانسه قصد انحلال پارلمان و احیای حاکمیت اشراف فئودالی را داشت.
(رستاوراسیون)
انقلاب توده های
صنعتگر، کارگر و دانش آموز در پاریس به استعفا و فرار شاه به انگلستان انجامید.
·
این روند پس از انقلاب 1830 و 1848 ـ 1849 ادامه یافته است،
انقلاباتی که در آنها پرولتاریا برای اولین بار به مثابه نیروی تاریخی مستقل و
خودمختار گام به صحنه تاریخ نهاده است.
انقلاب 1848 در برلین
اخوت
کارگری المان
بزرگترین سازمان کارگری در حین
انقلاب (1848 ـ 1849)
جنبش سیاسی و سندیکائی کارگری
آماج ها:
تعیین حداقل دستمزد و زمان کار
بوسیله کمیسیون مشترک کارگری ـ کارفرمائی
مسئولیت کارکری برای کنترل پرداخت
دستمزد قراردادی
لغو مالیات غیر مستقیم
معاف داشتن کارگران فقیر از پرداخت
مالیات پروگرسیف
آموزش دولتی رایگان
تربیت رایگان کودکان فقیر و توجه
به استعداد آنها
دایر کردن کتابخانه عمومی رایگان
کار دولتی برای بیکاران
تأمین دولتی مایحتاج انسانی
کارگران
9
کمون پاریس (18 مارس 1871 ـ 28 ماه مه
1871)
اولین انقلاب پرولتری
اعضای کمون را کمونار می نامیدند
کمون پاریس الگو و سرمشق دموکراسی
شورائی محسوب می شود.
·
مقطع دیگری را در این روند، کمون پاریس (1871) تشکیل می
دهد.
10
·
این روند بلحاظ ایدئولوژیکی قبل از همه با نام فلاسفه زیر
در رابطه است:
الف
آرتور شوپنهاور (1788
ـ 1860)
فیلسوف، نویسنده
و استاد در مدارس عالی آلمان
آموزش او شامل
اتیک، متافیزیک و استه تیک بوده است.
او فلسفه کانت
را مرحله تدارکی فلسفه خویش می دانست.
او جهان را مبتنی
بر اصل نامعقول قلمداد می کرد.
در زمینه آموزش
ایده ای افلاطون و فلسفه های شرق نیز صاحب نظر بوده است.
او نماینده
ایدئالیسم ذهنی و در تئوری شناخت نماینده سوبژکتیویسم بوده است.
از مهمترین فلاسفه
بورژوائی واپسین
·
آرتور شوپنهاور
ب
فریدریش نیچه (1844
ـ 1900)
فیلسوف، شاعر و
فیلولوگ کلاسیک آلمانی
از مؤسسین
اگزیستانسیالیسم و ایراسیونالیسم (خردستیزی)
از مهمترین فلاسفه
بورژوائی واپسین
·
فریدریش نیچه
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر