۱۳۹۴ خرداد ۴, دوشنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (87)

جمعبندی از
مسعود بهبودی  

عنصر ـ ساختار ـ سیستم

1
چسبیدن به مهره ها و عمده کردن حسن و عیب آنها،
 ضمن فراموش کردن سیستم حاکم
در بهترین حالت، ساده لوحی است
و در بدترین حالت عوامفریبی است.

2
سطل ننه ات طلب ها و چپ های هپیلی هپو
کسب و کارشان همین است.

غافل از اینکه
اگر حتی بفرض
همه سران جمهوری اجامر و جماهیر دیگر جهان را ترور کنند،
سیستم به جای خود می ماند.

3
مهره ها، مهره اند.
نماینده اند.
اصل کار طبقه حاکمه است
که غاصب وسایل اساسی تولید جامعه است
و اصلا به دیده نمی گذرد.

حسادت

1
چشم هم چشمی در زمینه های مختلف، مثلا در رابطه با علم و غیره،
رقابت است و نه حسادت.

2
احتمالا کسانی که فقر مفهومی دارند،
رقابت را
ـ به غلط ـ
حسادت تلقی می کنند.

3
غیرت ناموسی و غیره را
که در کشورهای جهان به اصطلاح سوم رواج دارد،
بلحاظ محتوا
نمی توان حسادت تلقی کرد.

4
در مقوله غیرت مرد جماعت،
انواع مختلفی از احساس ها  کمین کرده است
و باید بطور مشخص مورد تأمل قرار گیرد:

الف

غیرت شوهر نسبت به زن

مبتنی بر حس مالکیت خصوصی است.

مرد، زن را ملک خصوصی خود تلقی می کند.

ب

غیرت مثبت و نه فاناتیکی  
برادر نسبت به خواهر و یا مادر

مبتنی بر «جنس ضعیف» (ضعیفه) تلقی کردن زن است

و ضمنا حاوی نوعی حمایت، حراست و همبستگی است.



ت

زن در این جور موارد به چیز شکننده ای تشبیه می شود که

بسان چیزهای شیشه ای

بطرز دقت مندی بسته بندی می شود.



پ

یکی از مضامین حجاب هم شاید همین طرز تلقی باشد.

5   
همین حس (غیرت)  را زنان اروپا هم
نسبت به شوهر و یا دوست پسرشان دارند.

6
اگر کسی به دوچرخه  و یا ماشین کسی چپ نگاه کند،
مثلا خدشه ای بر آن، وارد آورد،
همین واکنش را نشان می دهند.

7
این پدیده
شاید از دید زنان این کشورها حسادت جلوه کند.
جلوه هم می کند.

8
در اروپا هم به همین سان  است.
اگر مرد حسود باشد،
زن های اروپا
ـ چه اصیل و چه مهاجر ـ  
کیف خر می کنند.
احساس ارزشمندی می کنند.

9
این به معنی برسمیت شناسی کالا وارگی خویش است.
این به معنی 
بی باوری به برابری زن و مرد ا
ست.

دیالک تیک جزء و کل

1
گردانندگان اوپوزیسیون عیرانی
 تحت عناوین مختلف
از بس دور مسائل جزئی می چرخند
که دیر یا زود هم خوانندگان خود را دچار سرگیجه خواهند ساخت
و هم خود را.

2
عیرانی ها ظاهرا غیر از عقل کم و کسری ندارند.

3
حیف اوقات مردم نیست که با این جفنگیات تلف می شود؟

4
خوب دانستن این مزخرفات
(مثلا تعداد ازدواج در سنین پایین کاهش یافت و امثالهم)  
چه کمکی به کسی می کند؟

5
این جفنگیات
اطلاعات اند و یا لاطائلات؟

6
ضمنا حقیقت که در جزئیات نیست
تا با اعلام این چیزها ابلاغ شود.

7
حقیقت در کل است.

8
جزء اگر در رابطه دیالک تیکی با کل مطرح نشود،
نه به معنی روشنگری،
بلکه به معنی عوامفریبی خواهد بود.

شرایط عینی و شرایط ذهنی

1
شرایط عینی (اوبژکتیو)
به شرایطی اطلاق می شود که
مستقل از اراده و میل و هوس و خواست انسان ها وجود داشته باشد.
مثلا سطح توسعه نیروهای مولده
فرم مناسبات تولیدی حاکم

2
شرایط ذهنی (سوبژکتیو)
به شرایطی اطلاق می شود که به سوبژکت وابسته باشد.

3
منظور از سوبژکت می تواند

الف

فرد انسان باشد



ب  

گروه ها و انجمن ها و احزاب و غیره باشد.



ت

سطح توسعه شعور طبقاتی اعضای جامعه باشد.



پ

سطح رشد فکری و علمی و فنی طبقات اجتماعی مختلف باشد.


استراتژیکی و تاکتیکی

1
اهداف و آماج های استراتژیکی و تاکتیکی به
اهداف و آماج های درازمدت و کوتاهمدت  
اطلاق می شود.

2
به زبان سعدی و حافظ
کعبه آمال (مقصد نهایی و یا اصلی سف)    
هدف و آماج استراتژیکی است.

3
کاروانسراها
(رباط های دو در به قول حافظ)
اهداف و آماج های تاکتیکی اند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر