جمعبندی
از
مسعود بهبودی
عنصر ـ ساختار ـ سیستم
مسعود بهبودی
عنصر ـ ساختار ـ سیستم
1
چسبیدن به مهره ها و عمده کردن حسن و عیب آنها،
ضمن فراموش کردن سیستم
حاکم
در بهترین حالت، ساده لوحی است
و در بدترین حالت عوامفریبی است.
2
سطل ننه ات طلب ها و چپ های هپیلی هپو
کسب و کارشان همین است.
غافل از اینکه
اگر حتی بفرض
همه سران جمهوری اجامر و جماهیر دیگر جهان را ترور کنند،
سیستم به جای خود می ماند.
3
مهره ها، مهره اند.
نماینده اند.
اصل کار طبقه حاکمه است
که غاصب وسایل اساسی تولید جامعه است
و اصلا به دیده نمی گذرد.
حسادت
1
چشم هم چشمی در زمینه های مختلف، مثلا در رابطه با علم و غیره،
رقابت است و نه حسادت.
2
احتمالا کسانی که فقر مفهومی دارند،
رقابت را
ـ به غلط ـ
حسادت تلقی می کنند.
3
غیرت ناموسی و غیره را
که در کشورهای جهان به اصطلاح سوم رواج دارد،
بلحاظ محتوا
نمی توان حسادت تلقی کرد.
4
در مقوله غیرت مرد جماعت،
انواع مختلفی از احساس ها
کمین کرده است
و باید بطور مشخص مورد تأمل قرار گیرد:
الف
غیرت شوهر نسبت به زن
مبتنی بر حس مالکیت خصوصی است.
مرد، زن را ملک خصوصی خود تلقی می کند.
ب
غیرت مثبت و نه فاناتیکی
برادر نسبت به خواهر و یا مادر
برادر نسبت به خواهر و یا مادر
مبتنی بر «جنس ضعیف» (ضعیفه) تلقی کردن زن است
و ضمنا حاوی نوعی حمایت، حراست و همبستگی است.
ت
زن در این جور موارد به چیز شکننده ای تشبیه می شود که
بسان چیزهای شیشه ای
بطرز دقت مندی بسته بندی می شود.
پ
یکی از مضامین حجاب هم شاید همین طرز تلقی باشد.
5
همین حس (غیرت) را زنان
اروپا هم
نسبت به شوهر و یا دوست پسرشان دارند.
6
اگر کسی به دوچرخه و یا
ماشین کسی چپ نگاه کند،
مثلا خدشه ای بر آن، وارد آورد،
همین واکنش را نشان می دهند.
7
این پدیده
شاید از دید زنان این کشورها حسادت جلوه کند.
جلوه هم می کند.
8
در اروپا هم به همین سان است.
اگر مرد حسود باشد،
زن های اروپا
ـ چه اصیل و چه مهاجر ـ
کیف خر می کنند.
احساس ارزشمندی می کنند.
9
این به معنی برسمیت شناسی کالا وارگی خویش است.
این به معنی
بی باوری به برابری زن و مرد ا
ست.
بی باوری به برابری زن و مرد ا
ست.
دیالک تیک جزء و کل
1
گردانندگان اوپوزیسیون عیرانی
تحت عناوین مختلف
از بس دور مسائل جزئی می چرخند
که دیر یا زود هم خوانندگان خود را دچار سرگیجه خواهند ساخت
و هم خود را.
2
عیرانی ها ظاهرا غیر از عقل کم و کسری ندارند.
3
حیف اوقات مردم نیست که با این جفنگیات تلف می شود؟
4
خوب دانستن این مزخرفات
(مثلا تعداد ازدواج در سنین پایین کاهش یافت و امثالهم)
چه کمکی به کسی می کند؟
5
این جفنگیات
اطلاعات اند و یا لاطائلات؟
6
ضمنا حقیقت که در جزئیات نیست
تا با اعلام این چیزها ابلاغ شود.
7
حقیقت در کل است.
8
جزء اگر در رابطه دیالک تیکی با کل مطرح نشود،
نه به معنی
روشنگری،
بلکه به معنی
عوامفریبی خواهد بود.
شرایط عینی و شرایط ذهنی
1
شرایط عینی (اوبژکتیو)
به شرایطی اطلاق می شود که
مستقل از اراده و میل و هوس و خواست انسان ها وجود داشته باشد.
مثلا سطح توسعه نیروهای مولده
فرم مناسبات تولیدی حاکم
2
شرایط ذهنی (سوبژکتیو)
به شرایطی اطلاق می شود که به سوبژکت وابسته باشد.
3
منظور از سوبژکت می تواند
الف
فرد انسان باشد
ب
گروه ها و انجمن ها و احزاب و غیره باشد.
ت
سطح توسعه شعور طبقاتی اعضای جامعه باشد.
پ
سطح رشد فکری و علمی و فنی طبقات اجتماعی مختلف باشد.
استراتژیکی و تاکتیکی
1
اهداف و آماج های استراتژیکی و تاکتیکی به
اهداف و آماج های درازمدت و کوتاهمدت
اطلاق می شود.
2
به زبان سعدی و حافظ
کعبه آمال (مقصد نهایی و یا اصلی سف)
هدف و آماج استراتژیکی است.
3
کاروانسراها
(رباط های دو در به قول حافظ)
اهداف و آماج های تاکتیکی اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر