۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۳, چهارشنبه

سیری در گلستان سعدی (170)


 سعدی شیرازی 
 ( ۵۶۸ - ۶۷۱ هجری شمسی)
حکایت چهاردهم
(گلستان با ب اول، ص  34 ـ 38) 
تحلیلی از شین میم شین  

الا لا تحزنن اخا البلیه
فللرحمن الطاف الخفیه

ای بلا دیده غم مخور،
که خدا را الطاف نهانی است.

·        مؤلف این اندرز عربی، اگر کس دیگری غیر از خود شیخ شیراز باشد، ستمدیده را آرام می کند.
·        نیت بدی ندارد.
·        هنوز هم هر روزه هزاران نفر همین کار را می کنند.

1
·        ایراد کرد و کار او ولی این است که برای آرام کردن او، دست به استحمار (تحمیق، خر کردن) او می زند.
·        چون پای خدای واهی را به میان می کشد و از او حامی دست و دل بازی سرهم می کند.

2
·        ضمنا همان خدای نظامات برده داری و فئودالی را  تحریف می کند و به مثابه حاتم طائی کذایی به خورد ستمدیده می دهد.
·        واقعیت حتی بزعم قرآن کریم هم عکس این است.
·        خدای تئولوژی نه خداوند الطاف لایتناهی، بلکه خدای خردستیز بی خردی است.
·        به عبارت دیگر، روان بیمار است.
·        چون سودایی جز به زانو و حتی به سجده در آوردن هر کس و هر چیز که در دیدرس خویش دارد، بر سر ندارد.
·         
·        این اما به چه معنی است؟

3
·        این بدان معنی است که ناصح و اندرزگوی خیرخواه، نماینده و سرسپرده آگاه و یا نا آگاه طبقه حاکمه ستمگر است.
·        چون عملا ایده ئولوژی طبقه حاکمه را به خورد توده مظلوم و ستمدیده می دهد.
·        هنر مؤثر او اما به دلایل پسیکولوژیکی است:
·        چون او ستمدیده را در ضعیف ترین لحظه گیر می آورد و زهر ایده ئولوژیکی طبقه حاکمه را در زر ورق خیرخواهی و یاری به آشش می ریزد و فاتحه بلندی بر شعور و شم طبقاتی او می خواند.

4
·        این همان امید دروغین خواجه شیراز است.
·        این چیزی از جنس انتظار بی دلیل است.
·        این امید واره ای بی محتوا ست.
·        چیزی از جنس آرزو است که قبلا در اشعار خواجه شیراز مورد بحث قرار داده ایم.
·        این عوامفریبی است.
·        این همان اندرز «غم مخور» به دلیل وجود «نوح کشتیبان» کذایی و واهی است.
·        کدام نوح و کدام کشتی!  

5
·        این ضمنا به معنی چشم به راه ظهور ناجی موعودی نشستن است.
·        این به معنی چشم پوشی بر خرد و بازوی تحول بخش و تاریخساز خویش و دل بستن به یاوه است.
·        این یک از مؤثر ترین انواع استحمار و عوامفریبی است.

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. ویرایش:
    این ضمنا به معنی چشم به راه ظهور منجی موعودی نشستن است.

    پاسخحذف