
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
موضع نومینالیسم نسبت به مسئله
مفاهیم عام
ادامه
فونکسیون سوم نومینالیسم
· نتیجه دیگر ارزیابی
نومینالیستی از عام عبارت
از این است که دگم های کلیسائی ـ در
تحلیل نهائی ـ برای افراد منفرد انسانی
چیزی برای گفتن ندارند و در بهترین حالت، می توانند عناصر
عقیدتی صرف باشند و نه موضوع تفکر،
دانش و علم.
فونکسیون چهارم نومینالیسم
۱
· حل نومینالیستی مسئله مفاهیم
عام، نه تنها به معنی به گور سپردن حقانیت
کلیسای کاتولیکی، بلکه علاوه بر آن، به معنی حمله ویرانگر بر جهانتصویر تئولوژیکی ـ ایدئالیستی فئودالی ـ روحانی ـ به
طور کلی ـ بوده است.
۲
· شاخص عمده جهانتصویر
فئودالی ـ روحانی عبارت از این بود که برای انسان در حوادث جهانی، جائی
کاملا مستقل از اراده و خواست او تعیین شده بود (انسان تابع برده وار مشیت الهی قلمداد شده بود).
۳
· در جهانتصویر
فئودالی ـ روحانی که در آن روابط جامعه فئودالی (مناسبات ارباب و نوکر) به طور سلسله مراتبی
قطعی و بی خلل تعیین شده
بود، برای انسان ـ به مثابه موجود منفرد، به مثابه فرد ـ جائی وجود نداشت.
۴
· انسان در جهانتصویر
فئودالی ـ روحانی، تنها به مثابه
موجودی در نظر گرفته می شد که
وجودش فقط در وابستگی به قوه عام حاکم بر او
معنی می یابد.
فونکسیون پنجم نومینالیسم
۱
· نومینالیسم با عمده کردن منفرد،
انسان منفرد را عمده می کند، فردیت انسان منفرد را مورد تأکید قرار می دهد و اکتیویته
(فعالیت مبتنی بر آگاهی) خود مختار او
را برجسته می کند.
۲
· از این رو می توان گفت که در فلسفه قرون وسطی، انسان
در نومینالیسم برای اولین بار به خویشتن خویش آگاه می شود، به خودشناسی دست می یابد.
فونکسیون ششم نومینالیسم
۱
· طبیعت در نومینالیسم،
دیگر به طور تقدیری در مقابل انسان قرار
نمی گیرد، بلکه برای اعمال ارادی او قابل دسترسی تلقی می شود.
۲
· تصادفی نیست که اکثریت فلاسفه مهم
طبیعت، در اواخر قرون وسطی و
در اوایل عصر جدید، نومینالیست بوده اند و یا در نگرش های خود تحت
تأثیر شدید نومینالیسم قرار داشته اند.
۳
· در نومینالیسم
مواضع معرفتی خوش بینانه فلسفه کلاسیک بورژوائی گالیله،
دکارت و هوبس تا کانت و هگل
اعلام وجود می کنند.
۴
· جهان در این نگرش، دیگر نه به مثابه چیزی
از قبل موجود، بلکه به مثابه چیزی که انسان به کمک ریاضیات
ایجاد کرده است، در نظر گرفته می شود.
فونکسیون هفتم نومینالیسم
۱
· نومینالیسم با انسانتصویر
نوین و طبیعت شناسی دیگرگونه
اش، سمتگیری اخروی صرف جهانتصویر فئودالی ـ روحانی برای اعمال انسانی
را در هم می شکند و با اثبات جهانتصویر کلاسیک
بورژوائی بدان سمت و سوی دنیوی
می بخشد.
۲
· به قول خود نومینالیست
ها، به سرپوش نهادن بر کنش به
وسیله واکنش
خاتمه داده می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر