۱۳۹۸ شهریور ۳۰, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۵۹)


پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  


متدئولوژی
ادامه

۹
·     انسان ها بنا بر تصورات معینی عمل می کنند.
·     این تصورات اما فقط از شرایط بیواسطه زندگی حاصل نمی آیند.
·     بلکه همزمان، بیانگرمناسبات جامعه ای عام اند و تأثیر گرفته از افکار حاکم راجع به این مناسبات جامعه ای اند. 

۱۰


·     باید توجه داشت که «مناسبات جامعه ای به مناسبات مادی (مناسبات تولیدی) و مناسبات ایده ئولوژیکی منقسم می شوند.

۱۱
·     مناسبات ایده ئولوژیکی فقط روبنای مناسبات مادی را تشکیل می دهند.
·     مناسبات مادی ئی که مستقل از اراده و شعور انسان ها به مثابه فرم (نتیجه ی) کردوکار انسان ها در راه تهیه و تولید حوایج حیاتی شان، تشکیل می یابند.»  
·     (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱، ص ۱۴۲ ـ ۱۴۳)

۱۲
·     مشروطیت مناسبات ایده ئولوژیکی را فقط می توان با انالیز (تجزیه و تحلیل) مناسبات مادی (مناسبات تولیدی) جامعه مورد نظر اثبات کرد.

۱۳
·     از این رو، شناخت سوسیولوژیکی زیرسیستم ها و زیرروندهای جامعه ای وابسته به شناخت مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی بنیادی است.

۱۴
·     همانطور که کل جامعه فقط به برکت شناخت اجزای منفرد آن امکان پذیر است، به همان سان هم شناخت جزء وابسته به شناخت پیوندی است که به کل منجر می شود.

۱۵
·     بدین طریق، سیستم اجتماعی مشخص فقط با توجه به خصلت آن به مثابه جزئی از کل جامعه قابل درک است و آن هم با توجه به نقش تعیین کننده ی مناسبات مادی (مناسبات تولیدی) عام و هم با توجه به نقش تعیین کننده وجود اجتماعی بر شعور اعضای جامعه.

۱۶
·     بنابرین، نفوذ در شرایط مادی بنیادی حیات جامعه ای، فقط کسب و کار جامعه ـ تئوری عام نیست.
·     بلکه پیش شرط بی چون و چرایی برای شناخت کامل عرصه های منفرد (یکایک عرصه های) جامعه نیز است.

۱۷
·     چند جانبگی حیات جامعه ای بر پایه این روابط مادی (مناسبات تولیدی) بنیادی رشد می کند و لذا به طور مادی مشروط می شود. (یعنی شرط رشد مادی دارد. مترجم)

۱۸
·     موضعگیری ماتریالیستی بنیادی، خط ماهوی ضرور (جبری) جامعه شناسی علمی است که خود را به پژوهش جزئیات واقعیت جامعه ای محدود نمی سازد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر