۱۳۹۸ شهریور ۲۸, پنجشنبه

نیکی (خیر، خوبی) (۳)


 پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن
برگردان
 شین میم شین
    
۱

۱۶
·      بنابرین، نیکی اخلاقی به شرح زیر مطرح می شود:

الف

·      به مثابه   گشتاور هنجاری ارزیابی کننده ی فونکسیون شعور

ب

·      به مثابه   گشتاور آماجگزار فونکسیون شعور

پ

·      به مثابه   گشتاور تصمیمگیر فونکسیون شعور

ت

·      به مثابه   گشتاور اجتماعا (به لحاظ  اجتماعی) سازمانده فونکسیون شعور

۱۷
·      نیکی اخلاقی عامترین و فراگیرترین بیان اصول اساسی هر سیستم اخلاقی را تشکیل می دهد.

۱۸
·      نیکی اخلاقی نشاندهنده اعتباری است که هر سیستم اخلاقی بدان قائل می شود.

۱۹
·      این مسئله را می توان از نقطه نظر سمیوتیکی  نیز در نظر گرفت.

·      (سمیوتیک به علم علائم مثلا علائم زبانی اطلاق می شود. مترجم)

۲۰
·      برای این کار باید معانی اخلاقی خاص تبیین زبانی «نیکی» در محاوره رایج میان انسان ها در نظر گرفته شوند.

۲۱
·      اینجا می توان از ارزیابی (قضاوت ارزشی) اخلاقی به بررسی شروع کرد.

۲۲
·      ارزیابی های اخلاقی باید به مثابه   تبیینات  زبانی تلقی شوند که برای کد گذاری و اشاعه هنجارهای اخلاقی و یا برای انگیزش رفتار متناسب با هنجارها به کار  می روند، که ضمنا فرم توصیفی تبیین زبانی این احساس را در آدمی زنده می کند که گویا نیکی نهفته در فرامین اخلاقی، نظامی واقعا موجود و سرپیچی ناپذیر است.

۲۳
·      این یکی از خودویژگی های فونکسیون عملی زبان است که در فرمولبندی و اشاعه هنجارهای اخلاقی دیده می شود.

۲۴
·      استعمال واژه «نیکی» را نیز باید به لحاظ  فونکسیون عملی زبان درنظر گرفت.

۲۵
·      با ساختن اسم (دستور زبانی) «نیکی» از صفت (دستور زبانی) «نیک»، مسند سازی مطروحه در ارزیابی های اخلاقی از قبیل «نیک است» (آدم خوبی است، دختر خوبی است، چیز خوبی است!) جامه شیئیت کاذب به خود می پوشد.

۲۶
·      ما اینجا هم با تبیین زبانی ئی سروکار داریم، که در خدمت اشاعه هنجارهای اخلاقی است و به وسیله  فرم زبانی، اعتبارمندی فرامین اخلاقی را به درجه شیئیت، به درجه امری واقعا موجود ارتقا می دهد و انتقاد از آن را به معنی لغو نظام جلوه گر می سازد و بدان حتی هاله یک سوبژکتیویته، یعنی هاله یک قدرت مستقل اعطا می کند.

۲۷
·      اعتبارمندی هنجارهای اخلاقی که با  «نیک» و یا «نیکی» به طور  ایدئولوژیکی مشروعیت کسب می کند، در تحلیل نهائی، چیزی جز حق تاریخی به طور  ایدئولوژیکی فرمولبندی شده، توسط نیروهای اجتماعی (به ویژه  نیروهای طبقاتی) مربوطه، برای پیشبرد منافع خصوصی آنها نیست.

۲۸
·      نیکی اخلاقی عبارت است از نحوه و نوع خاص و ایدئولوژیکی اعلام، اجرا و پیشبرد منافع طبقاتی معینی در مقابل منافع طبقاتی دیگر (و یا منافع اجتماعی معینی در مقابل منافع افراد و یا گروهبندی های منفرد)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر