۱۳۹۸ مهر ۴, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۶۱)


پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  


متدئولوژی
ادامه

۳۰
·     سمتگیری پژوهش امپیریکی (تجربی) در وهله اول، به سوی فرموله کردن (فرمولبندی، تدوین) فرضیه ها و به سوی امتحان فرضیه هایی است که از تئوری های فوق الذکر استخراج می شوند و به نوبه خود جزئی از پیش شرط های تئوریکی اند.

۳۱
·     این فرضیه ها تعیین کننده پلان بندی (نقشه کشی، برنامه ریزی)، اجرا و ارزیابی بررسی های امپیریکی اند و تأثیر مهمی بر متدهای مستعمل دارند.

۳۲
·     پژوهش امپیریکی ئی که سمتگیری ئی از این دست داشته باشد، در خدمت تشکیل، تکمیل (استکمال) و امتحان (به محک زدن) تئوری های سوسیولوژیکی مختلف است.

۳۳
·     اگر پژوهش امپیریکی مبتنی بر برقراری رابطه میان تئوری و رئالیته (واقعیت عینی) باشد، برای تئوری صرفنظر ناپذیر خواهد بود.

۳۴
·     مشخصه برقراری رابطه درست میان مرحله تئوریکی و مرحله امپیریکی (تجربی) پژوهش سوسیولوژیکی، به میزان زیادی وابسته به توجه به اصول متدئولوژیکی در زمینه پیشرفت شناخت از پدیده به ماهیت و در زمینه صعود (اعتلا) از مجرد به مشخص است.

۳۵
·     پژوهش امپیریکی از پدیده های واقعیت جامعه ای شروع به حرکت می کند و با فرمولبندی (فرموله کردن، تدوین) عام های امپیریکی، اولین گام را در جهت شناخت ماهیت واقعیت جامعه ای نمودار می سازد.

۳۶
·     در مرحله تئوریکی بر مبنای عام های امپیریکی، ماهیت پدیده های واقعیت جامعه ای کشف می شود.

·     مراجعه کنید به پدیده، ماهیت، فرضیه

۳۷
·     پژوهش سوسیولوژیکی برای گذار از شناخت پدیده های واقعیت جامعه ای به شناخت ماهیت آن و برای تعمیق هر چه بیشتر در شناخت ماهیت آن از متد اعتلا (صعود) از مجرد به مشخص بهره برمی گیرد.

۳۸
·     راه افتادن پژوهش امپیریکی از پدیده های واقعیت جامعه ای بدان معنی است که آغازگاه (مبدأ حرکت) آن (پژوهش امپیریکی) چیزهای کنکرت و یا مشخص است.

۳۹
·     آنالیز پژوهش امپیریکی همواره حامل «مجردات رقیقتر» است.

۴۰
·     آغازگاه (مبدأ حرکت) تئوری (با توجه به استقلال آن به مثابه مرحله شناخت) اما این تعینات (و یا تعاریف) مجرد (انتزاعی) اند.

۴۱
·     وظیفه تئوری اعتلا (صعود) از تعینات (و یا تعاریف) مجرد  به مشخص ها ست.

۴۲
·     تئوری اما به شرطی می تواند از عهده انجام این وظیفه برآید که تعینات (و تعاریف) مجرد را آغازگاه (مبدأ حرکت) یکباره خود تلقی نکند، بلکه به طور مستمر به کل روند تشکیل مجرد برگردد و پیوند خود را با جریان جاری به سوی فرم های نمودین مشخص ها حفظ کند.

۴۳
·     تئوری بر بنیان عمل (اکت) یکباره مبتنی بر نتایج پژوهش امپیریکی کار نمی کند.
·     تئوری باید در تماس تنگاتنگ مداوم با پژوهش امپیریکی باشد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر