۱۳۹۸ مهر ۶, شنبه

نیکی (خیر، خوبی) (۸) (بخش آخر)


 پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن
برگردان
 شین میم شین
    
 

تئوری خیر و نیکی
در
 فلسفه مارکسیستی
  
۱
·      برای ارزیابی تئوریک راستین از مسئله خیر و نیکی اخلاقی به درک ماتریالیستی تاریخ و درک ماتریالیستی انسان ـ به مثابه موجود اجتماعی مشخص ـ نیاز مبرم و بی چون و چرا هست.

·      مراجعه کنید به درک ماتریالیستی تاریخ در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


۲
·      درک ماتریالیستی تاریخ و درک ماتریالیستی انسان نشان می هد، که منافع انسان ها و اهداف اگوئیستی (خودخواهانه) و یا فداکارانه شان و یا اهداف عقلی خیالی بی غل و غش شان، از روند تولید مادی آنها، از مناسبات اجتماعی و طبقاتی واقعی آنها سرچشمه می گیرد و تنها در این مناسبات اجتماعی و طبقاتی واقعی و یا از طریق تحول آن می تواند تحقق یابد.

۳
·      هنجارها و تصورات اخلاقی راجع به این که چه چیزی به لحاظ  اخلاقی خوب (خیر، نیک) است، هرگز نمی توانند چیزی غیر از فرم های ایدئولوژیکی ضروری باشند که انسانها در آنها منافع واقعا مشروط خود را به طور  ایده ای بازتاب می بخشند و بر زبان می رانند.

۴
·      این هنجارها و تصورات اخلاقی، اهرم ایده ای (و یا ترمز ایده ای) کنش اجتماعی ـ پراتیکی انسان ها را تشکیل می دهند که به وسیله  مناسبات اجتماعی واقعی مشروط می گردند.

۵
·      شرایط اجتماعی طبقاتی ـ آنتاگونیستی پیامدهای زیرین را در رابطه با تئوری خیر و نیکی اخلاقی موجب می شود:

الف
·      شرایط اجتماعی طبقاتی ـ آنتاگونیستی اولا سبب می شود که تضاد منافع طبقاتی به نظریات متضاد راجع به خیر و شر اخلاقی منجر شود.

ب
·      شرایط اجتماعی طبقاتی ـ آنتاگونیستی ثانیا سبب می شود که تضاد منافع طبقاتی به مثابه   مبارزه میان این نظریات نمودار گردد.

پ
·      شرایط اجتماعی طبقاتی ـ آنتاگونیستی ثالثا موجب مستقل گشتن مناسبات اجتماعی از انسان ها می شود که به صورت  تصورات ایدئالیستی ـ تخیلی، سوبژکتیویستی و یا ناتورالیستی راجع به ماهیت خیر و شر تبیین می یابد:
·      این امر یکی از مهمترین بنیان های اجتماعی ایدئالیسم را در اتیک تشکیل می دهد.

·      مراجعه کنید به بیگانگی

۶
·      ساختمان سوسیالیسم، از این لحظ نیز وضع و حال نوینی به همراه می آورد:

الف
·      اولا از بین رفتن آنتاگونیسم طبقاتی و انطباق کامل منافع اجتماعی در جامعه سوسیالیستی با منافع اساسی کلکتیو های سوسیالیستی و شخصیت سوسیالیستی به وحدت تصورات اصولی راجع به خیر و شر اخلاقی منجر می شود.
·      البته این حقیقت امر به معنی  این نیست که در مسائل منفردی، اینجا و آنجا تضادهائی در روند بغرنج توسعه اجتماعی مشاهده نشوند.

ب
·      ثانیا تحول آگاهانه در روند زندگی اجتماعی ایجاب می کند، که تصورات مربوط به خیر و شر اخلاقی، آگاهانه در راستای ساختمان سوسیالیستی جامعه، درراستای منافع توسعه سوسیالیستی، همبود سوسیالیستی و شخصیت سوسیالیستی هدایت شوند.

پ
·      مسائل اخلاق، به ویژه  مسئله خیر و شر اخلاقی، در چارچوب توسعه جنبش کارگری انقلابی و قبل از همه، در جریان ساختمان سوسیالیسم، خصلت عرفانی و معمائی خود را (که در سراسر توسعه اجتماعی ماقبل داشته اند) از دست می دهند.

·      مراجعه کنید به اخلاق.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر