۱۳۹۸ مهر ۳, چهارشنبه

نیکی (خیر، خوبی) (۶)


 پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن
برگردان
 شین میم شین
    
 

 تئوری خیر و نیکی
در
 آنتیک
(جهان باستان کلاسیک)

·      در آنتیک، نظریه مربوط به نیکی اخلاقی، به مثابه   عالی ترین هدف زندگی (هدف زندگی به معنای تصور رایج در آنتیک راجع به سعادت، راجع به زندگی توأم با خوشبختی و خشنودی) مطرح می شود، که در فرم های زیر نمودار می گردد:

۱

اپیکور 
(۳۴۱ ـ ۲۷۱ ق. م)
ز فلاسفه یونان باستان
مؤسس مکتب اپیکوریسم


·      به مثابه   هدونیسم  معقول و اندازه نگهدار
·       (اپیکور)

۲
·      به مثابه بی نیازی کنیکی

۳
·      به مثابه سجایای مبتنی بر عقل استوئیستی

تئوری خیر و نیکی
در فلسفه روشنگری
هوبس، جان لاک، هولباخ و هلوه تیوس


کلود آدرین هلوه تیوس
 (۱۷۱۵ ـ ۱۷۷۱) 
فیلسوف ماتریالیست

·      پیشرفت تعیین کننده در اتیک را فلسفه روشنگری در قرن هفدهم و هجدهم میلادی به همراه می آورد:
·      فلسفه روشنگری می کوشد تا مسئله خیر و نیکی اخلاقی را بر مبنای انسان که به طور  دنیوی و حسگرایانه و لذا غیرتاریخی در نظر گرفته می شود، حل کند.
·      (هوبس، جان لاک، هولباخ و هلوه تیوس)

۱
·       خیر و نیکی اخلاقی اینجا بر بنیان منافع طبیعی افراد منفرد و بر بنیان برقراری پیوند میان منافع طبیعی و منافع عام از طریق مفید بودن عام تعریف و تعیین می شود.

۲
·      این اصل سنسوئالیستی (مبتنی بر حسگرایی)، به معنای منافع فردی و یا به معنای اویده مونیسم (خوشبختی گرائی) اجتماعی و یا اوتیلیتاریسم، در نهایت عبارت از فرمولبندی تئوریکی ـ اخلاقی آلوده به توهمات بیشمار تاریخی مناسبات اجتماعی بورژوائی است و بیانگر حقوق بورژوائی است.

·      مراجعه کنید به اویده مونیسم (اوتیلیتاریسم) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

۳
·      به قول مارکس و انگلس، «رهائی بخشی (آزاد سازی) از نقطه نظر بورژوائی، یعنی رقابت، در قرن هجدهم میلادی تنها شیوه ممکن برای گشودن راه تازه توسعه آزاد به روی افراد بوده است.
·      اعلام تئوریکی این شعور منطبق با پراتیک بورژوائی، یعنی شعور استثمار متقابل، به مثابه   رابطه عام کلیه افراد نسبت به هم، نیز گامی جسورانه و آشکار به پیش بود، که روشنگری درمقابل بزک سیاسی، پدرسالارانه، مذهبی و بی دردسر استثمار تحت شرایط فئودالی برمی داشت.»
·      (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳، ص ۳۹۵)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر