۱۳۹۸ شهریور ۳۰, شنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۸۲)


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین

فصل ششم
وظیفه فکری فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان

بخش دوم
ادامه

۱۶
·    البته، امپیریسم هم به تشخیص نواقص و نارسایی هایی در مناسبات بورژوایی انگلیس نایل می آید.

۱۷

·    مثلا اشاره هیوم مبنی بر اینکه زمین باید به نظر سکنه سیارات دیگر، به مثابه تیمارستانی نمودار گردد، دال بر این است.

۱۸
·    امپیریسم اما این جنبه «تیمارستانی» جامعه بورژوایی را به مثابه چیزی ضرور (جبری) در نظر می گیرد و نه به مثابه عیب و نقص و ایرادی که باید از بین برده شود.

۱۹
·    معیار و میزان امپیریسم برای سنجش واقعیت جامعه ای، دیگر نه خرد، بلکه موجودیت (فاکتیسیته) جامعه بورژوایی است.
·    موجودیتی که امپیریسم در پی تضمین آن است.

۲۰
·    طرز برخورد متفاوت فلاسفه راسیونالیست فرانسه و فلاسفه امپیریست انگلیس به واقعیت جامعه ای، بنا بر ساختار جوامع بورژوایی فرانسه و انگلیس در آن زمان، در تئوری های آنان ته نشین شده است.

۲۱
·    راسیونالیسم فرانسه، قدر قدرتی بی حد و مرز خرد را مورد تأکید قرار می دهد.

۲۲
·    مفاهیم، اصول و افکار عقلی، برای راسیونالیسم فرانسه، معتبرالعام و ضرور (جبری) اند.

۲۳
·    راسیونالیسم فرانسه به کمک مفاهیم، اصول و افکارعقلی می کوشد تا به فرمولبندی (تدوین) قوانین معتبرالعام و ضرور (جبری) نایل آید.

۲۴
·    راسیونالیسم فرانسه این قوانین معتبرالعام و ضرور را ضمنا به مثابه قوانین مستخرجه از خود خرد قلمداد می کند.
·    قوانینی که در قاموس راسیونالیسم فرانسه، برای هر کس و همه کس واجب الرعایه اند.

۲۵
·    امپیریسم انگلیس اما بر عکس راسیونالیسم فرانسه، همه این مفاهیم، اصول و افکار عقلی و قوانین مستخرجه از خرد و یا عقل را باطل می داند و زیر علامت سؤال قرار می دهد.

۲۶
·    امپیریسم انگلیس ادعا می کند که هیچ مفهوم، هیچ اصل و هیچ فکر عقلی را نباید معتبرالعام و ضرور محسوب داشت.

۲۷
·    در قاموس امپیریسم انگلیس، قوانین تدوین شده  (فرمولبندی شده) بر مبنای خرد، نه واجب الرعایه برای همه انسان ها هستند و نه از خرد استخراج شده اند.

۲۸
·    در قاموس امپیریسم انگلیس، آنچه که به عنوان مفاهیم، اصول و افکار عام جا زده می شود و یا مستخرجه از خود خرد قلمداد می شود،  چیزی جز عادات، آداب و عرف و اخلاق نیست.

۲۹
·    در قاموس امپیریسم انگلیس، تنها چیزهای منفرد و حقایق امور منفرد واقعیت دارند.
·    مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام

۳۰
·    در قاموس امپیریسم انگلیس، چیزهای منفرد و حقایق امور منفرد هستند که بنیان وجودند (به لحاظ معرفتی ـ نظری، بنیان دانش تجربی اند.)
·    نسبت به این چیزها اما فقط فلسفه و علم باید اتخاذ موضع کنند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر