۱۳۹۸ شهریور ۲۷, چهارشنبه

دایی‌ جان ناپلئون از دیدی دیگر (۶)


تأملی
از
میم حجری
 
۱
 
 
کاراکتر دیگر رمان دائی جان ناپلئون
نوکر دائی جان ناپلئون
است
که
مش قاسم
نام
دارد.
 
بر
اساس رمان زنی فرانسوی که ساکن ویتنام ـ مستعمره فرانسه ـ بوده،
فیلمی
  تهیه و منتشر کرده
که
حول عملیات جنسی توله ـ فئودالی (شازده اسدالله عیاش مانندی ازخطه چین) با نویسنده می گردد
و
رمان دائی جان ناپلئون
آدمی
را
به
یاد آن
می اندازد.

شوفر توله ـ فئودال عیاش و علاف
هم
ما
را
به
یاد مش قاسم و بقیه نوکرهای مابقی اعضای اشرافیت فئودال 
می اندازد.

مشخصه مش قاسم و نوکرهای دیگر
مولتی فونکسیونالیته (چندین کارکردی بودن) او و آنها
ست:

۲
مش قاسم
اهل غیاث آباد قم
است
که 
کسب و کارش
قبل از ارتقا به مقام نوکری دائی جان ناپلئون
 لشکرکشی بر ضد سگان ولگرد غیاث آباد 
بوده است.

مش قاسم و دیگر نوکرهای فئودالی در مقیاس جهانی
فقط
در
خدمت شبانه روزی اربابان فئودال
نیستند.

یعنی
فقط
کار مادی 
انجام نمی دهند.


مش قاسم و دیگر نوکرهای فئودالی در مقیاس جهانی
پل پیوند بین ارباب و جامعه فئودالی اند.

۳
شوفر توله ـ فئودال چینی
هم
بسان مش قاسم و دیگر نوکرهای فئودالی 
علاوه بر خدمات مادی متنوع،
مثلا
علاوه بر حمل و نقل دختر ماهروی فرانسوی از خوابگاه آموزشی
منبع اطلاعات تعیین کننده راجع به جامعه
است.
 
ارباب علاف و ایزوله و عیاش
به
مدد او
بیوگرافی تک تک اعضای خانواده جانان کوچولوی فرانسوی
را
دریافت می کند.
 
۴
مش قاسم 
به
عنوان مثال
فقط برای خرید نان و غیره
از
خانه اربابی
خارج نمی شود.
 
او
در راه و در نانوایی و کفاشی و غیره
کلی اطلاعات مفید برای ارباب گردآوری می کند.
 
مش قاسم 
را
می توان
یکی از پل های پیوند دائی جان ناپلئون با جامعه دانست.
 
بدین طریق
شکاف طبقاتی عمیق میان توده و طبقه حاکمه  
پر می شود.
 
بدین طریق
میان طبقه حاکمه نجیب و اصیل و با اصل و نسب و ممتاز 
و
 توده (اراذل و اوباش در قاموس طبقه حاکمه) بی اصل و نسب و بی همه چیز و زباله
وساطت می شود.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر