۱۳۹۸ شهریور ۲۰, چهارشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۸۰)


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین

فصل ششم
وظیفه فکری فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان

بخش دوم
ادامه

۵۳
·    بنابرین، حل فلسفی مسئله جامعه بورژوایی، جریان تئوریکی ئی نبوده که به طرز پیگیر و لاینقطع، از مرحله ای به مرحله ای و از سیستمی به سیستمی بگذرد.

۵۴
·    تسلط راسیونال بر طبیعت و جامعه، اگرچه مطالبه ای بود که مبنای توسعه فلسفه کلاسیک بورژوایی در مجموع محسوب می شد، ولی نحوه و نوع اندیشیدن بدان توسط هر کدام از متفکرین بورژوایی به سطح تشکیل و جا افتادن جامعه بورژوایی در کشورهای مختلف اروپا از سویی و به بلوغ هر کدام از اقشار بورژوایی وابسته بود که متفکرین، سخنگوی (نماینده) شان بودند.

۵۵
·    البته مواد فکری به میراث مانده از قبل و سطح توسعه علمی، نقش ناچیزی به عهده نداشته اند.

۵۶
·    ما اما در رابطه با پژوهش خویش که به شکوفایی نقطه نظرات عام می پردازد، این مواد فکری به میراث مانده از قبل و سطح توسعه علمی را مورد صرفنظر قرار می دهیم.
·    برای اینکه این مسئله برای هر کدام از متفکرین مسئله ای خاص محسوب می شود.

پایان بخش دوم

بخش سوم

۱
·    بدین معنا، جریانات ماقبل فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان در فرانسه و انگلستان، یعنی راسیونالیسم، ماتریالیسم، امپیریسم و تلاش های به عمل آمده در جهت حل مسئله اساسی تفکر کلاسیک بورژوایی، تحت تأثیر شرایط جامعه ای متفاوت زیر بوده اند:
·    تحت تأثیر سطح توسعه نایله جامعه فرانسه و انگلستان در قرون ۱۷ و ۱۸ بوده اند.

۲
·    تفاوت جامعه فرانسه با جامعه انگلستان را می توان به شرح زیر جمعبندی کرد:

الف
·    بورژوازی فرانسه در آستانه انقلاب بورژوایی ایستاده بود.

ب
·    در حالیکه بورژوازی انگلستان، انقلاب بورژوایی را پشت سر نهاده بود.

۳
·    خصایل متفاوتی که فلسفه فرانسه و انگلیس در این قرن به خود می گیرند:
·    اینکه در فرانسه، خرد و در انگلستان، تجربه برجسته می شود، نتیجه همین ایستادن بورژوازی فرانسه در آستانه انقلاب و پشت سر نهادن انقلاب توسط بورژوازی انگلستان است.

۳
·    هر دو جریان فلسفی، ابداعات ایده ئولوژیکی بورژوازی مترقی بوده اند.
·    ولی ابداعات ایده ئولوژیکی بورژوازی مترقی به طور کلی نبوده اند.
·    بلکه  ابداعات ایده ئولوژیکی بورژوازی مترقی فرانسه از سویی و ابداعات ایده ئولوژیکی بورژوازی مترقی انگلستان از سوی دیگر بوده اند که حاوی همانندی ها و جدایی ها هستند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر