فصل ششم
وظیفه فکری فلسفه کلاسیک بورژوایی
آلمان
بخش دوم
ادامه
۵۳
· بنابرین، حل فلسفی مسئله جامعه بورژوایی، جریان
تئوریکی ئی نبوده که به طرز پیگیر و لاینقطع، از مرحله ای به مرحله ای و از سیستمی
به سیستمی بگذرد.
۵۴
· تسلط راسیونال بر طبیعت و جامعه، اگرچه مطالبه
ای بود که مبنای توسعه فلسفه کلاسیک بورژوایی در مجموع محسوب می شد، ولی نحوه و
نوع اندیشیدن بدان توسط هر کدام از متفکرین بورژوایی به سطح تشکیل و جا افتادن
جامعه بورژوایی در کشورهای مختلف اروپا از سویی و به بلوغ هر کدام از اقشار
بورژوایی وابسته بود که متفکرین، سخنگوی (نماینده) شان بودند.
۵۵
· البته مواد فکری به میراث مانده از قبل و سطح توسعه
علمی، نقش ناچیزی به عهده نداشته اند.
۵۶
· ما اما در رابطه با پژوهش خویش که به شکوفایی
نقطه نظرات عام می پردازد، این مواد فکری به میراث مانده از قبل و سطح توسعه علمی
را مورد صرفنظر قرار می دهیم.
· برای اینکه این مسئله برای هر کدام از متفکرین
مسئله ای خاص محسوب می شود.
پایان بخش دوم
بخش سوم
۱
· بدین معنا، جریانات ماقبل فلسفه کلاسیک بورژوایی
آلمان در فرانسه و انگلستان، یعنی راسیونالیسم، ماتریالیسم، امپیریسم و تلاش های
به عمل آمده در جهت حل مسئله اساسی تفکر کلاسیک بورژوایی، تحت تأثیر شرایط جامعه
ای متفاوت زیر بوده اند:
· تحت تأثیر سطح توسعه نایله جامعه فرانسه و
انگلستان در قرون ۱۷ و ۱۸ بوده اند.
۲
· تفاوت جامعه فرانسه با جامعه انگلستان را می توان
به شرح زیر جمعبندی کرد:
الف
· بورژوازی فرانسه در آستانه انقلاب بورژوایی
ایستاده بود.
ب
· در حالیکه بورژوازی انگلستان، انقلاب بورژوایی
را پشت سر نهاده بود.
۳
· خصایل متفاوتی که فلسفه فرانسه و انگلیس در این
قرن به خود می گیرند:
· اینکه در فرانسه، خرد و در انگلستان، تجربه
برجسته می شود، نتیجه همین ایستادن بورژوازی فرانسه در آستانه انقلاب و پشت سر
نهادن انقلاب توسط بورژوازی انگلستان است.
۳
· هر دو جریان فلسفی، ابداعات ایده ئولوژیکی
بورژوازی مترقی بوده اند.
· ولی ابداعات ایده ئولوژیکی بورژوازی مترقی به
طور کلی نبوده اند.
· بلکه ابداعات
ایده ئولوژیکی بورژوازی مترقی فرانسه از سویی و ابداعات ایده ئولوژیکی بورژوازی
مترقی انگلستان از سوی دیگر بوده اند که حاوی همانندی ها و جدایی ها هستند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر