پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
متدئولوژی
ادامه
۴۴
· صدور حکم متدئولوژیکی راجع به پیوند موضوع، تئوری و متد به
ویژه برای متدیک پژوهش سوسیولوژیکی اهمیت وافر دارد.
۴۵
· قانونمندی های خاص موضوع
پژوهش و درک تئوریکی گام به گام آن، بنیانی برای قواعد متدیکی (اسلوبی) اند که می
تواند به تعمیق هر چه بیشتر معارف مربوط به موضوع منجر شود.
۴۶
· متدی وجود ندارد که وابسته
به تئوری نباشد و فاقد پیش شرط باشد.
۴۷
· این هم در مورد متدهای
مختلف برای گردآوری داتاها (اطلاعات
ساختاربندی شده) اعتبار دارد و هم در مورد متدهای مختلف برای حلاجی داتاها.
۴۸
· تأثیر مقدم در حلاجی
داتاها از آن تئوری است و در گردآوری داتاها از آن موضوع پژوهش است.
۴۹
·
متدهای جمع آوری داتاها باید با نوع موضوع پژوهش سازگار
باشند.
·
آنها باید مشخصاتی را از کل واقعیت جمع آوری کنند که در
توصیف موضوع، مخدوش نشوند.
· بلکه واقعیت را چنان عرضه
دارند که واقعا است.
۵۰
· اهمیت تئوری برای انتخاب
فاکت ها بدان وسیله کاستی نمی پذیرد.
۵۱
· آماجگزاری تئوریکی، جمع آوری
داتاها را نیز به سوی پدیده ها، رخدادها و مشخصات کلا خاص موضوع پژوهش سوق می دهد.
۵۲
· فاکت ها، یعنی فاکت های علمی
به معنی واقعی کلمه انتخاب می شوند.
۵۳
· تعین انتخاب فاکت ها اما
نه به طور دلبخواهی، بلکه در رابطه با چند و چون موضوع پژوهش صورت می گیرد.
۵۴
· در حلاجی داتاها تأثیر
تئوری تعیین کننده است.
۵۵
·
متدهای حلاجی داتاها فقط برای نیل به آماج تئوریکی معین به
خدمت گرفته نمی شوند.
· بلکه با این متدها نیل
مستقیم به آماج میسر می شود.
۵۶
· در حلاجی داتاها روند
آنالیز عام امپیریکی با جست و جوی پیوندهای موجود میان فاکت های گرد آوری شده شروع
می شود و به شناخت وابستگی های علی (علتی ـ معلولی) و روابط قانونمند میان آنها
برای تشکیل کل عمارت تئوریکی منجر می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر