پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
۱
· نومینالیسم
جوان عنوانی است که بخشی از
تاریخ نگاری کاتولیکی و بورژوائی فلسفه قرون وسطی
به نومینالیسم اوکهام داده است.
۲
· استفاده از این اصطلاح، بیهوده و گمراه کننده
است.
· برای اینکه بدین طریق پیوند تاریخی موجود میان دو جزء متعلق به هم
نومینالیسم، پاره می شود.
۳
· هدف واقعی تاریخ
نگاری فلسفی قرون وسطی از اختراع این عنوان، عبارت از این
بوده که نومینالیسم جوان به مثابه ضد نومینالیسم کهن قلمداد شود و سرانجام نومینالیسم جوان از جنبش
نومینالیستی ـ به طورکلی ـ حذف شود.
۴
· علیرغم همه تفاوت های موجود میان نومینالیسم جوان و نومینالیسم کهن، نومینالیسم در مجموع یک جریان وحدتمند و یکپارچه
در فلسفه قرون وسطی بوده است.
۵
· و لذا نشئت گرفتن و یا نگرفتن نومینالیسم جوان ـ از نقطه نظر ایده تاریخ (تاریخ ایده ها) ـ از نومینالیسم
کهن اهمیت چندانی ندارد.
۶
· برای ارزیابی نومینالیسم
نمی توان تفاوت های موجود میان موضعگیری های جریانات
نومینالیستی منفرد مختلف راجع به مسئله
مفاهیم عام (یونیورسال ها) را مبنا قرار داد.
۵
· بلکه باید در مجموع، گشتاورهای زیر را مبنا قرار
داد که به زمینه اجتماعی مشترک جنبش نومینالیستی
و عناصر بورژوائی آغازین رشد یابنده در
شهرهای قرون وسطائی مربوط می شوند:
الف
· منشاء تاریخی ـ مسئله ای
نومینالیسم را
ب
· موضعگیری فلسفی اصلی نمایندگان آن را
پ
· روند ایدئولوژیکی متنوع ـ ولی در تحلیل نهائی ـ
منسجم و یکپارچه ی تأثیرگذاری منفی آن بر جهانتصویر فلسفی فئودالی ـ فقهی (تئولوژیکی) را که
نتیجه اش تأثیرگذاری مثبت بر توسعه تفکر بورژوائی
آغازین بوده است
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر