۱۳۹۸ شهریور ۱۹, سه‌شنبه

نومینالیسم جوان (کونسپتوئالیسم، ترمینیسم) (۱)


 پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
 شین میم شین

۱
·      نومینالیسم جوان عنوانی است که بخشی از تاریخ نگاری کاتولیکی و بورژوائی فلسفه قرون وسطی به نومینالیسم اوکهام داده است.

۲
·      استفاده از این اصطلاح، بیهوده و گمراه کننده است.
·      برای اینکه بدین طریق پیوند تاریخی موجود میان دو جزء متعلق به هم نومینالیسم، پاره می شود.

۳
·      هدف واقعی تاریخ نگاری فلسفی  قرون وسطی از اختراع این عنوان، عبارت از این بوده که نومینالیسم جوان به مثابه ضد نومینالیسم کهن قلمداد شود و سرانجام نومینالیسم جوان از جنبش نومینالیستی ـ به طورکلی ـ حذف شود.

۴
·      علیرغم همه تفاوت های موجود میان نومینالیسم جوان و نومینالیسم کهن، نومینالیسم در مجموع یک جریان وحدتمند و یکپارچه در فلسفه قرون وسطی بوده است.

۵
·      و لذا نشئت گرفتن و یا نگرفتن نومینالیسم جوان ـ از نقطه نظر ایده تاریخ (تاریخ ایده ها) ـ  از نومینالیسم کهن اهمیت چندانی ندارد.

۶
·      برای ارزیابی نومینالیسم نمی توان تفاوت های موجود میان موضعگیری های جریانات نومینالیستی منفرد مختلف راجع به مسئله مفاهیم عام (یونیورسال ها) را مبنا قرار داد.

۵
·      بلکه باید در مجموع، گشتاورهای زیر را مبنا قرار داد که به زمینه اجتماعی مشترک جنبش نومینالیستی و عناصر بورژوائی آغازین رشد یابنده در شهرهای قرون وسطائی مربوط می شوند:

الف
·      منشاء تاریخی ـ مسئله ای نومینالیسم را

ب
·      موضعگیری فلسفی اصلی نمایندگان آن را

پ
·      روند ایدئولوژیکی متنوع ـ ولی در تحلیل نهائی ـ منسجم و یکپارچه ی تأثیرگذاری منفی آن  بر جهانتصویر فلسفی فئودالی ـ فقهی (تئولوژیکی) را که نتیجه اش تأثیرگذاری مثبت بر توسعه تفکر بورژوائی آغازین بوده است

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر