سرچشمه
:صفحه فیس بوک
هواداران
مانا نیستانی
Mana Neyestani Fan Page
کله مربعی ها
·
غنای آثار هنری بالاعم و آثار مانا نیستانی بالاخص حد و سرحدی نمی
شناسد.
·
چرا و به چه دلیل ما این
ادعا را بر زبان می رانیم؟
الف
دلیل تجربی
·
دلیل تجربی (امپیریکی) بر
صحت این ادعا، به عنوان مثال همین کاریکاتور مانا تحت عنوان «کله مربعی ها» (شماره
9) است.
·
ما این کاریکاتور را دیروز
مورد تأمل قرار دادیم و هنوز چند ساعتی از انتشار تحلیل واره مان نگذشته که باید
آن را از نو و از زاویه دیگری مورد تأمل قرار دهیم تا چیزی از قلم نیانداخته باشیم.
·
کسان دیگری همین کاریکاتور
را حتی به طرز کاملا دیگری مورد تأمل قرار می دهند.
·
این نشانه آن است که هر اثر
هنری در آن واحد در چارچوب حداقل دو دیالک تیک زیر استنباط، تفسیر و ادراک می شود:
1
·
در چارچوب دیالک تیک اوبژکتبف
ـ سوبژکتیف
·
یعنی هر کس اثر هنری واحدی
را هم فی نفسه (اوبژکتیف) و هم بسته به شرایط سوبژکتیف خود و هنرمند، موضوع بررسی قرار
می دهد.
2
·
در چارچوب دیالک تیک منفرد ـ
خاص ـ عام
انعکاس
1
جنبه منفرد هر اثر هنری
·
جنبه منفرد هر اثر هنری بیانگر
آن است که آن اثر، انعکاس جنبه و جانب منفرد و مشخصی از ا واقعیت عینی است:
·
این بدان معنی است که گوشه معینی از واقعیت عینی لایتناهی (مثلا رنگی
از گلی) در آئینه ضمیر هنرمند انعکاس یافته و جامه مادی به خود پوشیده، مثلا
کاریکاتوری، شعری، قصه ای و یا قصیده ای شده است.
2
جنبه خاص هر اثر هنری
·
جنبه خاص هر اثر هنری بیانگر
آن است که آن اثر، انعکاس جنبه و جانب خاصی
از واقعیت عینی لایتناهی است:
·
این بدان معنی است که گوشه وسیعتری از واقعیت عینی ـ در مقایسه با
جنبه منفرد ـ (مثلا رنگ و بو و طعم و فرم گلی) در آئینه ضمیر هنرمند انعکاس یافته
و جامه مادی به خود پوشیده است.
3
جنبه عام هر اثر هنری
·
جنبه عام هر اثر هنری بیانگر
آن است که آن اثر، انعکاس جنبه و جانب عامی از واقعیت عینی است:
·
این بدان معنی است که کل واقعیت عینی لایتناهی (مثل کلیت گلی با همه
خصوصیات آشکار و نهانش) ـ چه بسا بطور عینی، یعنی بی اعتنا به وقوف هنرمند ـ در
آئینه ضمیر هنرمند انعکاس یافته و جامه مادی به خود پوشیده است.
·
جنبه عام هر اثر هنری همه
مرزهای فردی، ملی، طبقاتی، بینشی و غیره را در می نوردد و به اثر هنری خصلت
یونیورسال می بخشد.
·
آن سان که اثر هنری واحدی (مثلا
رمان موسوم به « ژان کریستف» از رومن رولان و یا کاریکاتور مانا) در هر جا و در هر
زمانه و عصری جذابیت کسب می کند.
·
به همین دلایل است که بررسی
و شناخت هر اثر هنری هرگز اتمام نمی پذیرد.
ب
دلیل نظری
·
دلیل نظری (تئوریکی) بر صحت
این ادعا، این است که هر اثر هنری حقیقی انعکاس واقعیت عینی لایتناهی در آئینه
ضمیر هنرمند است.
·
درست به دلیل غنای لایتناهی
واقعیت عینی و به دلیل تنوع پایان ناپذیر آن است که هر اثر هنری به مثابه انعکاس
آن، حاوی غنای لاتحد و لاتحسی است، بسان دریائی عمق ناپیدا ست.
·
یعنی هرکس هر لحظه و در هر
عصر و زمانه می تواند جنبه و جانب دیگری از واقعیت عینی لایتناهی را در آن کشف کند
و به حقیقت امر جدیدی و چه بسا ژرفتری دست یابد.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر