پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
پروفسور دکتر هانس لیبشر
برگردان شین میم شین
خ
سیستم های اجتماعی
سیبرنتیکی
·
سیستم های اجتماعی سیبرنتیکی نیز بطور کلی خصلت سلسله
مراتبی دارند.
·
به عنوان مثال:
·
کارخانه خلقی ـ مجموعه کارخانجات خلقی ـ وزارت صنایع و
غیره.
ح
ایزومورف (همگون)
اثری از ریچارد روبینسون
·
سیستم های مفهومی، منطقی، علمی و غیره نوع دیگری از سیستم
های مادی پویا را تشکیل می دهند.
·
اگر قرار باشد که این گونه سیستم ها تصاویر سیستم های مادی
باشند، آنگاه باید ایزومورف و یا حداقل هومومورف با آنها باشند.
هومومورف
·
(هومومورف
در ریاضیات (جبر) به تصویربرداری ساختارنگهدار اطلاق می شود. مترجم)
خ
·
اما سیستم های مصنوعی نیز وجود دارند که بنا بر امکان می توانند تصاویر سیستم های واقعی محسوب شوند.
د
·
عالی ترین فرم سیستم های روحی (معنوی) را سیستم های
استقرائی و یا سیستم های اصول بدیهی تشکیل
می دهند:
1
·
سیستم های اصول بدیهی می توانند ازسیستماتیزاسیون رشته
موجودی پدید آیند.
2
·
سیستم های اصول بدیهی می توانند از بازسازی فکری آزاد تفکر بشری
نیز پدید آیند:
·
مثلا سیستم علامتی انتزاعی
ذ
·
سیستم های فلسفی از مهمترین سیستم های فکری محسوب می شوند.
1
·
اکثریت قریب باتفاق فلاسفه کوشیده اند تا فلسفه خود را
بصورت سیستمی در آورند و لذا تاریخ فلسفه به تعبیری تاریخ سیستم ـ مفهوم فلسفی
است.
2
·
هولباخ می کوشد تا «سیستم طبیعت» رامورد بحث فلسفی قرار دهد.
3
·
او درکتاب اصلی اش بنام «سیستم طبیعت» و یا راجع به قوانین
فیزیکی و معنوی جهان می نویسد:
·
«اشیاء
متنوع که به انحای مختلف بهم پیوند دارند، حاوی حرکات متفاوت لاینقطع اند و باعث حرکات متقاوت
لاینقطع اند.
·
خودویژگی های گوناگون این اشیاء، پیوندهای مختلف آنها و
نحوه و نوع تأثیرگذاری آنها به ما از
ماهیت چیزها خبر می دهند.
·
و از این ماهیت های متفاوت است که نظام ها، مراحل و سیستم
های متفاوت حاصل می آیند که این چیزها بخود می گیرند و مجموعه آنها را ما طبیعت می
نامیم.»
4
·
سیستم هولباخ از جهان بینی
ماتریالیستی او حکایت می کند.
ر
مفهوم سیستم در فلسفه کلاسیک
آلمان
·
در فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان
ما با درک ایدئالیستی از سیستم ـ مفهوم مواجه می شویم.
1
·
اینجا سیستم در وهله اول بمثابه نظام معینی در تفکر و
بمثابه سیستم شناخت در نظر گرفته می شود.
2
کانت
·
کانت سیستم را در جائی «وحدت معارف متنوع در ایده ای واحد»می
داند.
·
(کانت،
«نقد خرد محض»)
3
·
کانت سیستم را در جای دیگر بمثابه «کل شناخت می داند که بنا
بر اصول معینی تنظیم شده باشد.»
·
(کانت،
«دلایل متافیزیکی آغازین علوم طبیعی»، مقدمه)
4
·
رابطه فکری ـ مفهومی سیستم نسبت به سیستم های واقعی واقعیت
عینی در اینجا وارونه نمودار می گردد:
5
·
نظام سیستماتیک فکری به جهان آشفته پرهرج و مرج امتداد داده
می شود و ببرکت این پروژکسیون فکری در عالم واقع نظام سیستماتیکی پدید می آید که
محصول تفکر بشری است.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر