پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
پروفسور دکتر هانس لیبشر
برگردان شین میم شین
الف
سیستم در عرصه واقعیت عینی
·
ما اینجا با تنوع بی پایان سیستم هائی مواجه می شویم که در فرم
های مختلف حرکت ماده وجود دارند:
1
·
سیستم هائی از اتم ها تا موجودات زنده
2
·
سیستم هائی از انسان ها
3
·
سیستم هائی از جامعه بشری
·
این عرصه علاوه بر سیستم های طبیعی شامل سیستم های مصنوعی ـ
فنی نیز می شود:
·
دستگاه ها، مکانیسم ها و اوتومات هائی که بطور بیواسطه و یا
با واسطه توسط انسان ها ساخته می شوند.
·
در کلیه این سیستم ها ما با آنچه که در زبان فلسفی تحت
عنوان «چیزها»، «پدیده ها»، «جریانات» و غیره مطرح می شوند، روبرو می شویم.
ب
سیستم در حوزه شعور
·
در این عرصه ما با سیستم ـ مفهوم های مختلف بیشماری مواجه
می شویم.
1
مرکز ثقل (سنتروئید)
·
نخست با سیستم هائی از واقعیت عینی مواجه می شویم که چهره
عوض کرده اند.
·
مثلا سیستمی از «مراکز ثقل» و فرم های همانندی که مدل سیستم
های واقعی اند.
2
·
علاوه بر این، مفاهیم، احکام و غیره مربوط به ابژکت های
(سیستم های) واقعی معینی که بنوبه خود سیستم فکری ئی تشکیل می دهند.
·
مثلا مکانیک مراکز ثقل را می توان سیستمی به این معنا تلقی
کرد.
ت
سیستم در عرصه سیستم های
نظری ـ فکری
جبر بولی
·
اگرچه سیستم های این عرصه به سیستم های فکری تعلق دارند،
ولی آنها هم با سیستم هائی که بمثابه مدل سیستم های واقعی تلقی می شوند و هم با
سیستم هائی که تشکیل دهنده سیستمی از مفاهیم، احکام و غیره اند، تفاوت ماهوی
دارند.
·
خودویژگی عمده این سیستم ـ مفهوم ها عبارت از این است که
آنها بیشتر از یک تفسیر دارند، تفسیری که می تواند هم با سیستم های واقعی مطابقت
داشته باشد و هم با سیستم های فکری.
·
مثال برای این سیستم ها جبر بولی
است.
·
جبر بولی حاوی تفاسیری در رشته های زیر است:
1
·
در هیئت
2
·
در منطق حکمی
3
جبر اتصالی
·
در جبر اتصالی
4
·
در تئوری مجموعه ها
5
·
در محاسبه احتمالات
6
شبکه نویرونی
·
در تئوری شبکه های نویرونی
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر