سرچشمه
:صفحه فیس بوک
هواداران
مانا نیستانی
Mana Neyestani Fan Page
حریف
تحلیل مانای
تو را دارم می خوانم .
اولش که
من کاملا جور دیگری فکر کرده ام .
آن کله مربعی دارد فکر می کند و آن بالا تراوشات مغز او ست .
اما تو آن را به سرمی تشبیه کرده ای که مایعی از
آن، قطره قطره درذهن او می ریزد:
« در سه تصویر اول، از سرمی، مایعی قطره قطره به
کله انسان واره کله مربعی جاری می شود.
این سه مرحله را می توان مرحله تشکیل، تربیت و یا مسخ انسان واره کله مربعی تلقی کرد.»
این سه مرحله را می توان مرحله تشکیل، تربیت و یا مسخ انسان واره کله مربعی تلقی کرد.»
بنظر من او رفته رفته دراندیشه ثابت خود، اندیشه
ای دیگر یافته و از آن به نفع خود استفاده کرده است.
و دست به
کار شده و برای پیشبرد اندیشه مربعی خود
از اندیشه دیگری استفاده کرده است.
درواقع اندیشه دایره ای جلوتر است.
اما از اندیشه برتر و جلوتر کله مربعی برای
پیشبرد همان اندیشه قدیمی با قدرتی بیشتر استفاده می کند، مثل اصلاح طلبان.
به جز موارد تئوری که بحث کرده ای و من نمی فهمم.
در درک محتوای این کاریکاتور کاملا با هم اختلاف
نظر داریم
حریف
بنظر من او رفته رفته دراندیشه ثابت خود، اندیشه
ای دیگر یافته و از آن به نفع خود استفاده کرده است.
·
بنظر حریف در این حکم، مربع
حاوی دایره بوده و قهرمان مانا ببرکت تأمل و تفکر به تبدیل مربع (دگم ها) به دایره
(اندیشه ها) نایل آمده است:
·
این به معنی گذار از «تفکر»
ایستا به تفکر پویا در اثر تأمل و تفکر است.
·
حریف بعدا نظر خود را تصریح
می کند:
حریف
نه خیر.
حریف منظورش این نبود .
منظورش این بود که دربرخورد افکار
دایره ای، که درجامعه با او برخورد می کنند، خواه ناخواه و علیرغم میل باطنی این
صیقل در او بوجود می آید و هی تلنگر به اندیشه او می زند و نمی تواند راحت از آن
بگذرد .
این جای بحث دارد
·
حریف بر آن است که قهرمان کله
مربعی در برخورد به افکار دایره ای که در جامعه زیر دست و پا ریخته تحول فکری می
یابد:
·
از «تفکر» دگماتیک به تفکر
دینامیک (پویا) دست می یابد.
·
این که رفسنجانی و شاید حتی
هادی غفاری از آخوندی فاناتیک به آخوندی لیبرال استحاله می یابد، دلیلش بنظر حریف
در برخورد به افکار دایره ای است:
·
تبادل فکری همان و استحاله آخوند
فوندامنتالیست به آخوند نئولیبرال همان.
·
اینجا هم ما با تفکر سوبژکتیویستی
حریف سروکار داریم.
·
حریف تحولات فکری را ساده
می گیرد.
·
او فکر می کند که تبادل نظر
برای تحول فکری و اسلوبی هر کس کافی است.
·
حریف اما مجرب تر و هوشمندتر
از آن است که به بی پایگی استدلال خود پی نبرد.
·
به همین دلیل است که بلافاصله
نظر خود را تدقیق و تصریح می کند:
حریف
دلیل وجود افکار پویا، تحمیل این افکار براساس
برخورد عینی است، نه ذهنی .
در زندگی است و در تجربه و در نتایج عینی که
درگذر پدیده ها و تاثیر آن در زندگی اجتماعی وجود دارد و از آن برای کله مربعی
گریز نیست.
او
اندیشه ثابت دارد، اما خنگ که نیست.
هوشمند
است .
مثل همین سال ها.
·
حریف سعی می کند که نظر خود
را تصحیح کند، ولی نمی تواند دست به ریشه برد.
·
اگر تحول فکری رفسنجانی و کروبی
و موسوی و سروش و غیره تحمیل افکار پویا در روند برخورد عینی بوده، پس چرا شامل
حال جناح دیگر نشده است؟
·
جناح دیگر که خنگ تر از
رفسنجانی و کروبی و موسوی نیستند.
·
حریف شاید نمی خواهد دست به
ریشه برد و دلیل تحول فکری بعضی ها را کشف کند.
·
ما برای توضیح تحول فکری
حضرات نیاز به فاکت های واقعی داریم.
·
ما اما این فاکت های واقعی
را در اختیار نداریم و لذا نمی توانیم دلیل بروز اختلاف میان دو جناح حاکمیت را
توضیح دهیم.
·
اما بنا بر اصل ماتریالیسم تاریخی،
شعور اجتماعی (تفکر ایستا و پویا) از وجود اجتماعی افراد و طبقات نشئت می گیرد.
·
تفکر مربعی خامنه ای و غیره
از موضع طبقاتی و ایدئولوژیکی آنها نشئت گرفته است.
·
به همان سان نیز تفکر دایره
ای رفسنجانی و کروبی و موسوی و سروش و غیره باید از موضع طبقاتی و ایدئولوژیکی جدید
آنها نشئت گیرد.
·
بدون تغییر وجود اجتماعی افراد،
تغییر شعور اجتماعی آنها بسیار دشوار خواهد بود.
·
اکنون این سؤال پیش می آید
که تفاوت ماهوی و اصولی تفکر مربعی با تفکر دایره ای کدام است؟
·
ما اگر فرصت باشد، باید
اندکی پای منبر نمایندگان هر دو طرز تفکر بنشینیم تا به تفاوت فکری آنها پی ببریم.
·
شاید اصلا تحول فکری ماهوی ئی
در کار نیست.
·
یکی می خواهد به اوتوپی
اسلامی ادامه دهد، دیگری می خواهد که از ان دست بردارد و به ساز امپریالیسم برقصد.
تصویر چهارم
·
اکنون بر اساس تجدید نظر
حریف در تفسیر اثر مانا به توضیح بقیه ماجرا می پردازیم:
·
پس از تبدیل تفکر ایستا به
تفکر پویا، پس از تحول فکری قهرمان مانا، تولید و اشاعه تفکر پویا آغاز می شود:
·
قهرمان مانا به تراشیدن
دایره از مربع، به تبدیل مربع به دایره اقدام می کند.
·
این می تواند به معنی
مبارزه موفقیت آمیز ایدئولوژیکی باشد.
تصویر پنجم
·
در تصویر پنجم به قول مجید
تئوری مادیت می یابد:
·
شعور پویا به مثابه
لکوموتیو جامعه وارد عمل می شود:
·
جامعه ایستا روی چرخ های
دایره ای به حرکت می افتد و فاتحه بلندی بر بحران فراگیر جامعه خوانده می شود.
·
منظور حریف نیز در خطوط کلی
اش همین بوده است:
·
پیروزی اندیشه های پویای
سبز بر اندیشه واره های ایستای سیاه.
·
حریف در هرصورت ایدئال طبقاتی
خود را در این اثر مانا باز یافته و توضیح داده است.
·
شاید نظر مانا نیز همین
باشد.
·
ما هنوز جز تعداد انگشت شماری
از آثار ایشان را مورد تأمل قرار نداده ایم.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر