۱۳۹۸ شهریور ۱۱, دوشنبه

سری سرسری به جلسات پرسش و پاسخ ابولهب در دوره های آموزشی کتابخانه (۲)


آیا مارکسیسم راهنمای تاریخ است؟
(مرداد ۱۳۹۸) 
 
منبع:
نامه مردم و نوید نو 
 
ویرایش و تحلیل
از
ید الله سلطانپور 
 
آنچه در ادامه می‌خوانید،
پاسخ
به
پرسشی
است
که
یکی از شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی کتابخانهٔ‌ یادبود مارکس
مطرح کرده بوده است.
 
۱
آیا مارکسیسم راهنمای تاریخ است؟  
 
این پرسش استراتژیکی ابوجهل از ابولهب است.
 
این پرسش ابوجهل اما به چه معنی است؟
 
این پرسش ابوجهل 
اولا
بدان معنی است
که
ابوجهل
مارکسیسم شناس تمامعیاری
و
شاید
حتی
مارکسیست تمامعیاری 
است.
 
برخلاف مارکس
که
اصلا
مارکسیست 
نبود.
 
چه رسد
به
این
که 
مارکسیسم شناس تمامعیار و مارکسیست تمامعیاری
باشد.
 
اگر چنان و چنین نبود،
ابوجهل
قاعدتا
می بایستی بپرسد:
مارکسیسم چیست؟
 
راستی
مارکسیسم چیست؟
 
ابولهب
در 
پاسخ به پرسش آخرکی - خرکی ابوجهل 
به 
این پرسش ما
پاسخ می دهد.


جای نورالدین کیانوری خالی است
که
غیر از مغز اندیشنده 
کم و کسری 
نداشت.

اگرچه
از
جانشینانش
ده سر و گردن
برتر بود.

۲
آیا مارکسیسم راهنمای تاریخ است؟

تاریخ
در
کله خالی از مغز ابوجهل
سوبژکت
است
و
نه
اوبژکت.
 
فاعل
است
و
نه
مفعول.
 
آدمی واره
است
و
نه
چیز واره.
 
تاریخ
به
مثابه سوبژکت
به
همین دلیل
به
راهنما
نیاز دارد.
 
ابوجهل 
هم
می خواهد بداند 
که
آیا 
راهنمای تاریخ 
مارکسیسم
است
و
یا
کس و چیز دیگری است.
 
اکنون
معلوم می شود
که
در
کله خالی از مغز ابوجهل
مارکسیسم
هم
سوبژکت
است.
 
مارکسیسم
سوبژکتی
 است
که
راهنمای سوبژکت دیگری به نام تاریخ
است.
 
ابوجهل
احتمالا
تاریخ
را
سوبژکت لال و کر و کوری
تصور می کند
که
به
راهنما
نیاز دارد.
 
به
همین دلیل 
پس از زدن زور زیادی
به
این پرسش استراتژیکی رسیده
که
آیا مارکسیسم راهنمای تاریخ است؟ 
 
 
در
این پرسش ابوجهل
 جامعه ـ «تئوری» استالینیستی
تبیین می یابد:
داربست جامعه و جهان
در
قاموس استالینیسم
دوئالیستی
است:
 
جامعه و جهان
در
قاموس استالینیسم
 مبتنی
 بر 
دوئالیسم نابینا و راهنما
ست.
 
همه اعضای طویله جامعه نام
نابینا
هستند.
 
استثناء
پیشوا
ست.
 
استثناء
شخص شخیص ژوزف استالین
است
که
اصلا
ایرانی 
است
و
از
سرشتی اهورایی
است.
 
دوئالیسم خیر و شر (هابیل و قابیل)
در
جامعه ـ «تئوری» استالینیستی
به
شکل دوئالیسم راهنما و نابینا بسط می یابد.

 این  
 جامعه ـ «تئوری» استالینیستی
اما
عاری از ایراد عملی
نیست.

۳
آیا مارکسیسم راهنمای تاریخ است؟
 
ایراد عملی این  جامعه ـ «تئوری» استالینیستی 
 صرفنظرناپذیری هیرارشی 
حتی
در 
هر طویله
است.

پیشوا
مرده
است.

در
بهترین حالت تندیسی از پیشوا در اینجا و آنجا 
باقی مانده است
و
هارت و پورتی از پیشوا
در
آرشیو طویله های استالینیستی.

 تندیس رهنما
و
هارت و پورت رهنما
اما
فقط
در
صورتی کارآیی دارد
که
جماعت نابینا
نباشند.
 
احتمالا
یکی از دلایل تشکیل جلسات پرسش و پاسخ دوره های آموزشی کتابخانه یادبود  استالین
هم
همین معضل عملی
است.
 
بدین طریق و با این ترفند
دوئالیسم رهنما و نابینا
به
شکل دوئالیسم ابولهب و ابوجهل بسط می یابد.
 
ابولهب
پیشوا 
می شود
و
خاک
به
نظر پیشوا
کیمیا 
می شود.

سؤال
اما
این
است
که
من ـ زور ابوجهل از تاریخ محتاج راهنما 
چیست؟
 
ابولهب
به
این سؤال ما
هم
جواب داده است.
 
ابولهب
معرکه
است.
 
از سر تا پا پیشوا ست.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر