۱۴۰۴ آبان ۲۷, سه‌شنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۳۳۳)

   

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شور

حکایت شانزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۹۳ ـ ۹۴ )

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم
 

  تعلق حجاب است و بی حاصلی

چو پیوندها بگسلی، واصلی

معنی تحت اللفظی:

پیش شرط وصل به یار (حق)، گسستن پیوندها و تعلقات به غیر از پیوند با یار و تعلق به یار است.

برای اینکه تعلقات دیواری در راه وصل اند.

 

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک وسیله و هدف

را

 به شکل دیالک تیک گسست و پیوست، دیالک تیک فصل و وصل بسط و تعمیم می دهد.

دیالک تیک گسست و پیوست

یکی از دیالک تیک بسیار مهم در دیالک تیک ماتریالیستی

است

که برای درک و توضیح روند توسعه و تئوری توسعه صرفنظر ناپذیر است.

 

پیوست

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11919

 

پایان

 

پیوست و گسست

(وصل و فصل)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11980

 

قانون نفی نفی (نفی در نفی)

که یکی از قوانین سه گانه دیالک تیک مارکسیستی است، نیز مبتنی بر این دیالک تیک پیوست و گسست است.

 

نفی نفی

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3784

 

سعدی

 تعلقات مادی و فکری (ملک و مال و جاه و نام و ناموس و زرق) را بیهوده و دست و پاگیر قلمداد می کند و پیش شرط وصل یار را در فصل از همه چیز و همه کس می داند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر