آلن بدیو
(زادهٔ ۱۹۳۷)
درنگی
از
شین میم شین
خالد رسولپور
دلیل زندهبودن
«فرضیهی کمونیسم»،
پرسشهای اساسی آن است
که
انسانها تا زمانی که ستم و
تبعیض و بیعدالتی را حس کنند،
آنها را مطرح کرده و پاسخ خواهند خواست.
این پرسشها
شامل برابری، اشتراک منافع انسانی، رهایی از قید مناسبات
مالکیت، رهایی از سلطهی سرمایه و رفع تبعیض و استثمار
هستند.
از دید آلن بدیو و خالد رسول پور
دلیل زنده بودن فرضه کمونیسم (کمونیسم علمی، مارکسیسم ـ لنینیسم)
طرح مسائل زیر است:
برابری، اشتراک منافع انسانی، رهایی از مناسبات مالکیت، رهایی از سلطه سرمایه و رفع تبعیض و استثمار.
ما بهتر است این مفاهیم حضرات را مورد تأمل قرار دهیم:
۱
برابری
برابری از مفاهیم برنامه ای انقلاب بورژوایی کبیر فرانسه بوده است.
آزادی، برابری، برادری
یعنی
ربطی به فرضیه کذایی کمونیسم نداشته است
تا موجب زنده ماندن فرضیه کذایی کمونیسم باشد.
۲
اشتراک منافع انسانی
این مفهوم ساده عامی است و ربطی به فرضیه کذایی کمونیسم
ندارد.
۳
رهایی از مناسبات مالکیت
این مفهوم حضرات
اصولا
ضد مارکسیستی (فرضیه کذایی کمونیسم) است.
نه رهایی از مناسبات مالکیت (که عنصر اساسی مناسبات تولیدی به طور کلی است)،
معنی دارد و نه مارکسیسم (فرضیه کذایی کمونیسم) خواهان آن و مبلغ و منادی این یاوه است.
جامعه بشری و بشر نمی تواند بدون مناسبات مالکیت وجود داشته باشد.
هدف و آماج انقلاب سوسیالیستی نه حذف مناسبات مالکیت، بلکه جایگزینی مالکیت خصوصی بر وسایل تولید (و نه مالکیت به طور کلی) با مالکیت جامعتی بر وسایل تولید است.
این مفهوم نشانه بیسوادی و حواسپرتی حضرات است.
۴
رهایی از سلطه سرمایه
این مفهوم حضرات هم تق و لق است.
رهایی از مناسبات تولیدی سرمایه داری و در حقیقت، نفی دیالک تیکی مناسبات تولیدی سرمایه داری مورد نظر فرضیه کذایی کمونیسم (کمونیسم علمی، مارکسیسم ـ لنینیسم) است.
نفی دیالک تیکی مناسبات تولیدی سرمایه داری
یعنی
حفظ جنبه ها و جوانب مثبت و حیاتمند مناسبات تولیدی سرمایه داری
و
حذف جنبه ها و جوانب منفی و کهنه و ارتجاعی آن.
۵
رفع تبعیض و استثمار.
قدمت این مفهوم به قدمت عمر جامعه طبقاتی است و ربطی به فرضیه کذایی کمونیسم (کمونیسم علمی، مارکسیسم ـ لنینیسم) ندارد
و
نمی تواند موجب زنده ماندن فرضیه کذایی کمونیسم (کمونیسم علمی، مارکسیسم ـ لنینیسم) باشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر