۱۴۰۴ آذر ۱, شنبه

درنگی در کنفوسیوس و جهان بینی او (۲۵)

  

 
نام هنگام تولد
 کوین شاه
(۵۵۱ قبل از میلاد ـ  ۴۷۹ قبل از میلاد)
(عمر: ۷۱–۷۲ سال)
 
درنگی 
از
شین میم شین 

کنفوسیوس

اگر غذايي نامطبوع بخوري، آبي ناگوار بنوشي و بر خم بازوانت بالين بسازي، هنوز مي تواني سرور و شادماني را بيابي 

کنفوسیوس

در این ادعا

  شرایط دشوار زیست  را مانعی در راه احساس شادمانی نمی داند.

این طرز تفکر کنفوسیوس اما به چه معنی است؟

برای پیدا کردن جواب به این سؤال باید دیالک تیکی را پیدا کرد که این ادعا مبتنی بر آن است.


کنفوسیوس

دیالک تیک مادی و روحی ـ روانی

(دیالک تیک تعیین کننده جهان بینی)

را

به صورت دیالک تیک شرایط دشوار زیست و احساس شادمانی بسط و تعمیم می دهد

و

نقش تعیین کننده مادی (شرایط دشوار زیست) را تحقیر و انکار می کند.

یعنی

به مسئله اساسی فلسفه (تقدم ویا تأخر ماده بر روح) راه حل ایدئآلیستی ارائه می دهد.

کنفوسیوس

 به لحاظ معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت)

دیالک تیک اوبژکتیو ـ سوبژکتیو

را

به صورت دیالک تیک شرایط دشوار زیست و احساس شادمانی بسط و تعمیم می دهد

و

نقش تعیین کننده را از آن سوبژکتیو (احساس شادمانی) می داند.
یعنی
این دیالک تیک را وارونه می سازد.
یعنی
به منجلاب سوبژکتیویسم معرفتی می غلتد.

یعنی
دنبال حقیقت عینی نمی گردد.

سوبژکتیویسم معرفتی
مکتب معرفتی ارتجاعی ئی است
که
همچنان و هنوز 
رواج وسیعی در ایده ئولوژی امپریالیستی و فئودالیستی و فوندامنتالیستی دارد
و
به درمان هیچ دردی نمی خورد.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر