۱۴۰۴ آبان ۲۶, دوشنبه

درنگی در کنفوسیوس و جهان بینی او (۲۳)

  

 
نام هنگام تولد
 کوین شاه
(۵۵۱ قبل از میلاد ـ  ۴۷۹ قبل از میلاد)
(عمر: ۷۱–۷۲ سال)
 
درنگی 
از
شین میم شین 

کنفوسیوس
اگر یک سال ثمر از کاری خواستی گندم بکار
واگر دو سال خواستی درخت بکار
و اگر صد سال ثمر خواستی مردم را تربیت نما  
 
این اندرز و رهنمود کنفوسیوس خطاب به دهقانان 
نه ارزش علمی دارد، نه ارزش فلسفی و نه ارزش تجربی.


۱
اگر یک سال ثمر از کاری خواستی گندم بکار
    
اگر دهقانی سودای ثمر یکساله داشته باشد، می تواند جو و برنج و ذرت و غیره هم بکارد و می کارد.
 
این
علاوه بر آن
بستگی به شرایط آب و هوایی دارد.
اگر شرایط آب و هوایی مناسب باشد، مثلا در مناطق آشتفشانی، می توان دو و سه بار در سال ثمر برداشت.
 
۲
واگر دو سال خواستی درخت بکار
و اگر صد سال ثمر خواستی مردم را تربیت نما 

درخت بر خلاف تصور کنفوسیوس می تواند حتی ده سال و یا حتی دهها سال ثمر دهد.

۳
 و اگر صد سال ثمر خواستی مردم را تربیت نما

این اندرز و رهنمود کنفوسیوس
انتزاعی ـ ادعایی و توخالی و قابل بحث است:

اولا
تربیت نسل جدید
نه امری فقط سوبژکتیو، بلکه دیالک تیکی از سوبژکتیو ـ اوبژکتیو است.
در نتیجه، سوبژکتی نمی تواند تصمیم بگیرد و به تربیت سوبژکتیو (میلی، دلبخواهی) نسل جدید بپردازد.
 
ثانیا
تربیت نسل جدید
نسبی است و نه مطلق.

برای اینکه میان نسل قدیم و نسل جدید
تضاد دیالک تیکی هست:
دیالک تیک نسل قدیم و نسل جدید
فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک کهنه و نو است
که
یکی از دیالک تیک مارکسیستی مهم است.
 
نو 
(نسل جدید)
 فقط مربای کهنه (نسل قدیم) نیست.
بلکه هم مربی ضمنی نسل قدیم است و هم نافی نسل قدیم است.
 
نفی نفی
(نفی دیالک تیکی نسل قدیم توسط نسل جدید)
یکی از قوانین سه گانه دیالک تیک ماتریالیستی است
و
شامل حال کل هستی (طبیعت و جامعه و تفکر) است.
توسعه و تکامل در کل هستی
را
فقط
به مدد این قانون می توان درک کرد و توضیح داد.
جوانه ها و جوجه ها و پیله ها و توله ها هم نافی دیالک تیکی «والدین» خویش اند.
حتی
کریم
واقف به این قانون دیالک تیکی است:
زنان و فرزندان تان دشمنان تان اند.

نفی نفی

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3784

ثالثا

مربی نسل قدیم

نه نسل جدید، بلکه طبقه حاکمه است.

والدین و مربیان دیگر

 (در کودکستان  ها و مدارس و دانشگاه ها و کارگاه ها و شرکت ها و ادارات و زندان ها و شکنجه گاه ها و غیره) 

هم

 پداگوژیک (تعلیمات تربیتی) طبقه حاکمه را به فرزندان خود تعلیم و تحمیل می کنند.

متأسفانه کمتر کسی به این حقیقت امر واقف است.

کریم و سعدی

اما

از آن باخبر بوده است:

الناس علی دین ملوکهم 

توده 

خواه و ناخواه

دین طبقه حاکمه را می پذیرد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر