۱۴۰۴ آذر ۱, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ر) رفتار گرائی (بیهیویوریسم) (۴) (بخش آخر)


پروفسور دکتر مانفرد بور

پروفسور گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

 

 

۲۵

·    بدین طریق می توان رفتارگرائی را از پیشاهنگان طرز تفکر سیبرنتیکی محسوب داشت.

 

۲۶

·    متدهای مختلف رفتارگرائی را می توان به نحو احسن به مثابه دستورالعمل های آزمایشی برای بررسی سیستم های بغرنج (بخصوص) ارگانیکی سیبرنتیکی مورد استفاده قرار داد.

 

۲۷

·    از این رو تصادفی نیست که برخی از نمایندگان رفتارگرائی زیرنتیجه های سیبرنتیکی را پیشاپیش مطرح کرده اند.

 

۲۸

·    اما این امر بدان معنی نیست که رفتارگرائی با تئوری سیبرنتیکی رفتار یکسان است و یا سیبرنتیک، تأییدی بر صحت رفتارگرائی است.

 

۲۹

·    از آنجا که رفتارگرائی وجود هرآنچه را که از حد رفتار فراتر می رود (مثلا وجود حیات درونی و روحی خاص انسان ها و امثالهم را) منکر می شود و یا برخورد علمی را به خطه آنها راه نمی دهد، سیستم های سیبرنتیکی را نیز به همان سان تلقی خواهد کرد.

 

۳۰

·    رفتارگرائی در عرصه تفکر تنها اینپوت سیستم های مربوطه را  و نتایج تفکر یعنی آوت پوت را در نظر می گیرد.

 

۳۱

·    طرز نگرش بیهیویوریستی (رفتارگرایی) به مفاهیمی از قماش تفکر اوتومات های حسابگر منتهی می شود.

 

۳۲

·    در واقع میان دستگاه فکری انسانی و اوتومات های حسابگر فقط رابطه آنالوژی (تشابه) وجود دارد و نه هویت (یکسانی).

 

۳۳

·    مطلق کردن بیهیویوریستی (رفتارگرایی) مفهوم رفتار، به ناحق تاریخ تفاوتمند هر موجود متفکر انسانی و هر اوتومات حسابگر را نادیده می گیرد و تفاوت کیفی موجود میان مراحل مختلف توسعه ماده را از دیده ها پنهان می دارد.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر