۱۴۰۴ آذر ۵, چهارشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأعراف ) (۴۹۷)

  صفحه ای از نور(دانلود متن، ترجمه، صوت)/ صفحه 151(سوره اعراف، آیات 1 الی 11)  - استاد منشاوی | ضیاءالصالحین      

   

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ ۚ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ﴾
[ الأعراف: ۵۰]

دوزخيان بهشتيان را آواز دهند كه اندكى آب يا از چيزهايى كه خدا به شما ارزانى كرده است بر ما فرو ريزيد. گويند: خدا آنها را بر كافران حرام كرده است.

 
بهشت و دوزخ در قاموس کریم
همسایه دیوار به دیوار اند.
آن سان که اهل بهشت و اهل دوزخ امکان گفت و گو با هم دارند.
انگار بیکارند.
اهل دوزخ آب و نعمت از اهل بهشت می خواهند.
اهل بهشت اما حاضر به دادن جرعه آبی حتی نمی شوند.
یعنی
بی خیال زجر و ذلت همسایگان و همنوعان خویشند.
دلیل این بی تفاوتی شان کفر اهل دوزخ است.
تا چشم کار می کند از هومانیسم (انسان گرایی و همنوع دوستی) اثری نیست.
 
مؤمنان به شرط ایمان آوردن همنوعان، حاضر به همدردی و همیاری اند و نه به شرط انسان بودن آنها.
 
 
 
روایت می کنند که سران سالخورده حزب توده در جهنم جمهوری اسلامی
هم بسان اهل دوزخ بوده اند و از کلیه نعمات الهی بی نصیب.
آن سان که حتی به پوست خیار زیر پای این و آن مانده ای  
دست می برده اند.

﴿الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ﴾
[ الأعراف: ۵۱]

امروز آنان را كه دين خويش لهو و بازيچه پنداشتند و زندگى دنيا فريبشان داده بود فراموش مى‌كنيم، همچنان كه آنها نيز رسيدن به اين روز را از ياد برده بودند و آيات ما را تكذيب مى‌كردند.

جرم کافران بی ایمانی به دین و فریب دنیا خوردن و فراموش کردن روز قیامت و تکذیب آیات کریم است.

﴿وَلَقَدْ جِئْنَاهُم بِكِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَىٰ عِلْمٍ هُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ﴾
[ الأعراف: ۵۲]

براى هدايت مؤمنان و بخشايش به ايشان كتابى آورديم كه در آن هر چيز را از روى دانش به تفصيل بيان كرده‌ايم.

 کریم
در این آیه،
بشریت را پیشایپش به دو دسته کافر و مؤمن طبقه بندی می کند.
کتب مقدس و توضیجات دانشمندانه هم برای هدایت مؤمنان بوده است
و
کافران ول معطل بوده اند.
برای اینکه اراده الهی همین بوده است.
 
فروغ فرخزاد
به همین دلیل می پرسد:
اگر قضیه از این قراربوده است، پس دلیل اجر و زجر چیست؟
برای اینکه در این صورت،
 نه مؤمن بودن هنر و شق القمر است ودرخور اجر
و
نه   کافر بودن جرم و گناه است و در خور زجر.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر