۱۴۰۴ آبان ۲۲, پنجشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأعراف ) (۴۹۱)

  صفحه ای از نور(دانلود متن، ترجمه، صوت)/ صفحه 151(سوره اعراف، آیات 1 الی 11)  - استاد منشاوی | ضیاءالصالحین      

   

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

 

﴿يَا بَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي ۙ فَمَنِ اتَّقَىٰ وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ﴾
[ الأعراف: ۳۵]

اى فرزندان آدم، هرگاه پيامبرانى از خود شما بيايند و آيات مرا بر شما بخوانند، كسانى كه پرهيزگارى كنند و به صلاح آيند بيمى بر آنها نيست و خود غمگين نمى‌شوند.

﴿وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ﴾
[ الأعراف: ۳۶]

و آنها كه آيات ما را به دروغ نسبت داده و از آن سر برتافته‌اند اهل جهنمند و جاودانه در آن خواهند بود.

کریم
در این دو آیه،
دیالک تیک توده و طبقه حاکمه
را
به صورت دیالک تیک توده و اوتوریته (نخبه، الله، انبیاء، ائمه و غیره) بسط و تعمیم می دهد
و

از رابطه توده با اوتوریته، معیار سعادت و ذلت می سازد:
هر کس از اوتوریته (انبیاء) پیروی کورکورانه بکند، خوشبخت خواهد بود
و
هر کس پیروی نکند، بدبخت.
کریم
بلافاصله 
اضافه می کند که جای خوشبختان، بهشت برین و جای بدبختان دوزخ خواهد بود.
یعنی
دست به عوامفریبی می زند:
دلیل استفاده مداوم کریم از دیالک تیک تهدید و تطمیع (شلاق و شیرینی)،
عجز از اثبات علمی و عقلی و تجربی دعاوی خویش است.
 
کریم
نمی تواند برای پیروی کورکورانه از انبیاء اقامه دلیل علمی و عقلی و تجربی بکند.

البته
شکی نیست که کریم در این زمینه حق دارد:
پیروی از آیات الهی که در تحلیل نهایی بیانگر منافع طبقه حاکمه اند، 
به نفع جامعه است.
یعنی
به سعادت دیر و یا زود اعضای جامعه منجر می شود
و
بی اعتنایی به آنها به هرج و مرج جامعتی منجر می شود
و
به تبدیل جامعه به جنگل و جهنم.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر