ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿وَلِتَصْغَىٰ إِلَيْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ
بِالْآخِرَةِ وَلِيَرْضَوْهُ وَلِيَقْتَرِفُوا مَا هُم مُّقْتَرِفُونَ﴾
[ الأنعام: ۱۱۳]
و تا دلهای کسانی که به آخرت ایمان ندارند به آن متمایل گردد، و به آن خوشنود شوند، و هر گناهی که بخواهند، انجام دهند.
معنی تحت اللفظی:
خدا
دل (ضمیر) کفار را به کفر متمایل می سازد.
یعنی کفرگرایی آنها را تقویت می کند و معصیت گرایی آنها را شدت می بخشد.
کریم
در این آیه،
از جزم مشیت الهی در رابطه با کفر و ایمان مجددا پرده بر می دارد:
تصمیمگیر در زمینه کفر و ایمان بنا بر مشیت الهی صورت می گیرد
و
نه بسته به لیاقت معرفتی افراد.
سؤال این است
که
دلیل عقلی و منطقی کریم برای این کردوکار الهی چیست؟
چون در این صورت
سؤال و جواب و اجر و زجر و کل معرکه محکمه الهی در صحرای محشر
پایه و اساس عقلی و منقی خود را از دست می دهد:
اگر کفر و ایمان به اراده و مشیت خدا باشد،
چرا باید مؤمن به بهشت برود و کافر به دوزخ؟
شاید دلیل کریم،
توجیه لذت مفرط گناهکار از ارتکاب گناه و فساد باشد.
مثلا
تجاوز جنسی به کودکی و یا بریدن سر همنوع زیبارویی بسان آهویی
برای متجاوز و جلاد لذت بخش تر از جفتگیری با همسر خویش و بریدن سر گوسفندی باشد.
کریم این لذت بیمارکونه و ضد انسانی و ضد اخلاقی را نه امری غریزی ـ روحی و روانی و حیوانی، بلکه امری الهی جا می زند.
نیت خدا در این مشیت
دام گستردن و بهانه به دست آوردن و عذاب بیشتر دادن به گناهگار است.
شاید
هدف کریم،
اثبات مطلقیت قدرت الهی باشد.
این صفت خدا اما عینا و عملا بیمارگونه است:
تشویق کسی به کفر و فساد و گناه،
برای بهانه تراشی به زجر بدتر و بیشتر او در دنیای دیگر.
این صفت منسوب به خدا،
آدمی را به یاد جلادان خلق های جهان می اندازد که از زجر دادن خلق های دیگر ارگاسم می گیرند و لذت روحی و روانی عظیم می برند.
چنین صفتی را تیمور لنگ و چنگیز خنگ و تروریست های حی و حاضر داشته اند و دارند.
مثال:
روند و روال هولوکاوست های قرن بیستم و قرن بیست و یکم
بمباران اتمی شهرها
تجاوز جنسی کلکتیو به دهها هزار زن و کودک
که
همین روزها در غزه و لبنان و دیگر کشورهای جهان شاهدیم.
انفجار همزمان موبایل ها در لبنان
انفجار انبار مواد شیمیایی در بندر لبنان و تخریب مساکن و مدارس و بیمارستان ها و بازارها و کشتار کورکورانه و کور توده ها.
انفجار بمب در بندر عباس.
بمباران آپارتمانی برای ترور سرداری و و دانشمندی
بی اعتنا به کشتار اعضای خانواده و همسایگان و همنوعان بی خبر از ماجرا.
...
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر