۱۴۰۴ مرداد ۵, یکشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۴۴۴)

   

 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿وَلِتَصْغَىٰ إِلَيْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَلِيَرْضَوْهُ وَلِيَقْتَرِفُوا مَا هُم مُّقْتَرِفُونَ﴾
[ الأنعام: ۱۱۳]

و تا دلهای کسانی که به آخرت ایمان ندارند به آن متمایل گردد، و به آن خوشنود شوند، و هر گناهی که بخواهند، انجام دهند.

معنی تحت اللفظی:
خدا
دل (ضمیر) کفار را به کفر متمایل می سازد.
یعنی کفرگرایی آنها را تقویت می کند و معصیت گرایی آنها را شدت می بخشد.
 
 
کریم
در این آیه،
از جزم مشیت الهی در رابطه با کفر و ایمان مجددا پرده بر می دارد:
تصمیمگیر  در زمینه کفر و ایمان بنا بر مشیت الهی صورت می گیرد
و
نه بسته به لیاقت معرفتی افراد.

سؤال این است
که
دلیل عقلی و منطقی کریم برای این کردوکار الهی چیست؟
 
چون در این صورت
سؤال و جواب و اجر و زجر و کل معرکه محکمه الهی در صحرای محشر
پایه و اساس عقلی و منقی خود را از دست می دهد:
اگر کفر و ایمان به اراده و مشیت خدا باشد،
چرا باید مؤمن به بهشت برود و کافر به دوزخ؟

شاید دلیل کریم،
توجیه لذت مفرط گناهکار از ارتکاب گناه و فساد باشد.
مثلا
تجاوز جنسی به کودکی و یا بریدن سر همنوع زیبارویی بسان آهویی
برای متجاوز و جلاد لذت بخش تر از جفتگیری با همسر خویش و بریدن سر گوسفندی باشد.
کریم این لذت بیمارکونه و ضد انسانی و ضد اخلاقی را نه امری غریزی ـ روحی و روانی و حیوانی، بلکه امری الهی جا می زند.

نیت خدا در این مشیت 
دام گستردن و بهانه به دست آوردن و عذاب بیشتر دادن به گناهگار است.

شاید
هدف کریم،
 اثبات مطلقیت قدرت الهی باشد.
 
این صفت خدا اما عینا و عملا بیمارگونه است:
تشویق کسی به کفر و فساد و گناه،
برای بهانه تراشی به زجر بدتر و بیشتر او در دنیای دیگر.

این صفت منسوب به خدا،
آدمی را به یاد جلادان خلق های جهان می اندازد که از زجر دادن خلق های دیگر ارگاسم  می گیرند و لذت روحی و روانی عظیم می برند.

چنین صفتی را تیمور لنگ و چنگیز خنگ و تروریست های حی و حاضر داشته اند و دارند.
 
مثال:
روند و روال هولوکاوست های قرن بیستم و قرن بیست و یکم 
بمباران اتمی شهرها
تجاوز جنسی کلکتیو به دهها هزار زن و کودک 
که
همین روزها در غزه و لبنان و دیگر کشورهای جهان شاهدیم.
انفجار همزمان موبایل ها در لبنان
انفجار انبار مواد شیمیایی در بندر لبنان و تخریب مساکن و مدارس و بیمارستان ها و بازارها و کشتار کورکورانه و کور توده ها.
انفجار بمب در بندر عباس.
بمباران  آپارتمانی برای ترور سرداری و و دانشمندی 
بی اعتنا به کشتار اعضای خانواده و همسایگان و همنوعان بی خبر از ماجرا.
...
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر