۱۴۰۴ مرداد ۸, چهارشنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۲۷۸)

 

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شور

حکایت پانزدهم

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۹۱ )

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم

 

 

شبی دیو خود را پری چهره ساخت

در آغوش آن مرد و بر وی بتاخت

معنی تحت اللفظی:

ابلیس شبی خود را در خواب حریف دلباخته، به صورت پسر زیبا روی در آورد و با او هماغوش شد.

 

سعدی

 در این بیت شعر

از رؤیای حریف همجنس باز عاشق پرده برمی دارد.

 

هر چیزی را که بشر در عالم بیداری و واقعی

 در حسرت به دست آوردن آن به سر می برد،

به مدد قوای غریزی در عالم خواب به دست می آورد.

مثال:

اگر کسی مبتلا به بیماری قند (دیابت) باشد

و

مجاز به خوردن عسل و شیرینی و چلو و مربا و خاگینه نباشد،

در عالم خواب سیر دل عسل و شیرینی و چلو و مربا و خاگینه می خورد.

بدون اینکه خمی به ابرو در آورد.

-ریف دلباخته هم در عالم خواب با شاهد آرزویی خود جفتگیری می کند و محتلم می شود.

 

 سعدی

این ترفند غریزه جنسی را به گردن دیو (شیطان و ابلیس) می اندازد.

به همین دلیل هم اصطلاح شیطانی شدن رواج یافته است.

 

البته

دیو

معنی دیگری دارد.

دیو در شاهنامه فردوسی، نه به اهریمن و ابلیس و شیطان و نفس و غیره،

بلکه به توده مولد و زحمتکش (پرولتاریا) فرهیخته و دانا اطلاق می شود.

دیوان

در شاهنامه

بانیان برج ها و بناهای غول آسا و خردمندان و فرزانگان جامعه اند.

آنسان که پادشاهان در محضر دیوان اسیر،

فوت و فن علم و فن و فرهنگ می آموزند و متمدن می شوند.

 

مراجعه کنید

به

 

جهان بینی فردوسی

 

(۱ ـ ۴۷)

http://hadgarie.blogspot.com/2019/03/blog-post_19.html

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر