۱۴۰۴ مرداد ۱, چهارشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۴۴۰)

   

 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ﴾
[ الأنعام: ۱۰۸]

چيزهايى را كه آنان به جاى اللّه مى‌خوانند، دشنام مدهيد كه آنان نيز بى‌هيچ دانشى، از روى كينه‌توزى به اللّه دشنام دهند. 

اينچنين عمل، هر قومى را در چشمشان آراسته‌ايم.

 پس بازگشت همگان به پروردگارشان است و او همه را از كارهايى كه كرده‌اند آگاه مى‌سازد.

 
کریم
در این آیه،
نحوه رفتار مؤمنین با کافرین و مشرکین و مخافین و منافقین 
را 
تئوریزه و تعیین می کند:
کریم
برای استدلال دیالک تیکی و اقناع و اثبات نظر،
دیالک تیک کنش و واکنش 
(دیالک تیک عمل و عکس العمل) 
را
به صورت دیالک تیک فحاشی به مقدسات کسی و فحاشی متقابل او به الله بسط و تعمیم می دهد.
رفتاری که هرگز به حل اختلافات منجر نمی شود و ضمنا به تشدید تضادها می انجامد.

کریم حتی گامی فراتر می نهد و به استدلال خاص دیرآشنایی دست می زند:
کفر و ایمان 
نه نتیجه شناخت مستقل بشری، بلکه نتیجه اراده و مشیت الهی قلمداد می شود:
جلال و جبروت اصنام برای بت پرستان
بنا بر مشیت و مصلحت الهی است.

کریم
قادر به درک و توضیح بت پرستی نیست.
کریم
نمی داند که بت چیست؟
کریم
از نیاز پسیکولوژیکی و گنوستیکی (معرفتی) بشر به پرستش بت  معروف به الله و یا مفهوم انتزاعی الله  خبر ندارد.

عیسی مسیح اما بهتر از  کریم و قبل از کریم به درستی اعلام کرده است:
بشر فقط با نان زنده نیست.
بشر علاوه بر نان به ایمان (جان، کلام، روح) نیاز دارد.
 
یعنی
بشر به دیالک تیکی از نان و ایمان 
بعنی
به دیالک تیکی از ماده و روح،
یعنی
به دیالک تیکی از وجود و شعور
نیاز دارد.

زیبایی بت و یا خدا و یا هر چیز و هر کس دیگر
قبل از هر چیز
به دلیل نیاز ابنای بشر به آن است.
 
به همین دلیل
نماز به تسکین روحی و روانی مؤمنین منجر می شود.
یعنی
با اقامه نماز
نیاز پسیکولوژیکی ابنای بشر رفع می شود.
 
نماز به ارضای روحی و روانی مؤمنین منجر می شود.
پرستش بت هم به همین سان.
 
بت فقط بت نیست.
بت باب الحوایج فکری و روحی و روانی ابنای بشر است.
بسان خدا.
حتی
بسان انبیاء و ائمه و اولیا.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر