فلسفه مَشّاء یا مکتب مشاء
مکتبی از فلسفه است که از آموزههای ارسطو الهام میگیرد.
ویکی پیدیا
درنگی
از
شین میم شین
تعریف ماده
چنانکه
پیدا ست، با وجودِ گوناگونیِ تقریرها،
در آخرین مرتبه، به وجودِ چیزی که جریانِ تکوین از آن آغاز میگردد،
تصریح شده است.
این چیز همان ماده است که از نفسِ فلک ــ یعنی آخرین موجودِ غیرمادی ــ به وجود میآید.
پس از ایجادِ جرمِ فلک به نحوِ احداث، ایجادِ عالَمِ زمینی (عالم تحت القمر) در حالیکه مادۀ آن فراهم آمده است،
از طریق تکوین آغاز میگردد.
زیرا نخستین موجودِ عالمِ زمینی،
اُسطُقُس یا عنصر ، یا فلک
دارای مادّۀ مشترک است.
بنابراین، تفاوت موجودِ آسمانی یا جرم فلکی با موجودِ زمینی در صورت آنها ست.
۱
چنانکه پیدا ست، با وجودِ گوناگونیِ تقریرها،
در آخرین مرتبه، به وجودِ چیزی که جریانِ تکوین از آن آغاز میگردد،
تصریح شده است.
این بدان معنی است
که
فقه اسلامی
پیش شرط تکوین (پیداش و زوال چیزهای مادی و عینیی)
را
وجود پیشاپیش ماده می داند.
ماده ای که مخلوق خدا ست.
جهان بینی مذهب اسلام و دیگر مذاهب
ایدئالیسم عینی است.
تفاوت ایدئالیسم عینی با ایدئالیسم ذهنی
در باور به وجود جهان مادی است.
جهان بینی افلاطون و هگل هم همین بوده است.
البته ماده در فقه اسلامی به معنی ماده فیزیکی یعنی جمادات است
و
ربطی به تعریف فلسفی ماده ندارد.
۲
این چیز همان ماده است که
از نفسِ فلک ــ یعنی آخرین موجودِ غیرمادی ــ به وجود میآید.
در فقه اسلامی
ماده
منشاء آسمانی دارد.
یعنی
خدا نخست افلاک را آفریده و از نفس افلاک، ماده پدید آمده است.
این به معنی انکار ازلیت ماده است.
این به معنی مخلوق خدا تلقی کردن ماده است.
معلوم نیست که منظور از نفس فلک چیست.
فقه اسلامی
کره زمین را نه سیاره ای از سیارت آسمانی، بلکه تافته جدا بافته ای تصور می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر