فلسفه مَشّاء یا مکتب مشاء
مکتبی از فلسفه است که از آموزههای ارسطو الهام میگیرد.
ویکی پیدیا
درنگی
از
شین میم شین
تعریف ماده
چنانکه
پیدا ست، با وجودِ گوناگونیِ تقریرها،
در آخرین مرتبه، به وجودِ چیزی که جریانِ تکوین از آن آغاز میگردد،
تصریح شده است.
این چیز همان ماده است که از نفسِ فلک ــ یعنی آخرین موجودِ غیرمادی ــ به وجود میآید.
پس از ایجادِ جرمِ فلک به نحوِ احداث، ایجادِ عالَمِ زمینی (عالم تحت القمر) در حالیکه مادۀ آن فراهم آمده است،
از طریق تکوین آغاز میگردد.
زیرا نخستین موجودِ عالمِ زمینی،
اُسطُقُس یا عنصر ، یا فلک
دارای مادّۀ مشترک است.
بنابراین، تفاوت موجودِ آسمانی یا جرم فلکی با موجودِ زمینی در صورت آنها ست.
۱
پس از ایجادِ جرمِ فلک
به نحوِ احداث،
ایجادِ عالَمِ زمینی (عالم تحت القمر) در حالیکه مادۀ آن فراهم آمده است،
از طریق تکوین آغاز میگردد.
معنی تحت اللفظی:
پس از احداث جرم فلک، یعنی پس از پدید آمدن ماده فلک،
تکوین زمین و مافیها آغاز می گردد.
زمین و مافیهایی که در زیر ماه است.
احداث
ایجاد و خلق چیزی است که مسبوق به زمان و مدّت باشد
که قبلا مورد بحث قرار گرفته است.
جرم فلک
بخشی از جهان مادی است که از عنصر پنجم یا اثیر ساخته شده است.
معلوم نیست که منظور فقهای اسلامی از ماده چیست که جرم فلک است و اثیر است.
۲
زیرا نخستین موجودِ عالمِ زمینی،
اُسطُقُس یا عنصر ، یا فلک
دارای مادّۀ مشترک است.
معنی تحت اللفظی:
برای اینکه عنصر به مثابه نخستین موجود زمینی، حاوی ماده است.
در این جمله فقها
مفهوم عنصر هم تحریف می شود.
حتی امام صادق تعریف شیمیستی درست و دقیقی از عنصر و یا اتم دارد:
عنصر و یا اتم = جزء لایتجزای همه چیز.
این تعریف امام صادق
کماکان معتبر است:
به متد شیمیایی نمی توان اتم و عناصر را تجزیه کرد.
۳
بنابراین، تفاوت موجودِ آسمانی یا جرم فلکی با موجودِ زمینی در صورت آنها
ست.
معنی تحت اللفظی:
تفاوت میان موجود آسمانی و یا جرم فلکی با موجود زمینی
نه تفاوتی ماهوی، بلکه تفاوتی نمودین و یا صوری است.
دلیلش این است که ماده وجه مشترک ذاتی همه اینها ست.
محتوای این دعاوی مبهم باور به وحدت مادی جهان است.
باور به مونیسم (وحدانیت) مادی جهان است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر