ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿وَهُوَ الَّذِي أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ
نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُّخْرِجُ مِنْهُ
حَبًّا مُّتَرَاكِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِن طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ
وَجَنَّاتٍ مِّنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا
وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ انظُرُوا إِلَىٰ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ
وَيَنْعِهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكُمْ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ﴾
[ الأنعام: ۹۹]
اوست خدايى كه از آسمان باران فرستاد و بدان باران هرگونه نباتى را رويانيديم،
و
از آن نبات ساقهاى سبز و از آن دانههايى بر يكديگر چيده و نيز از جوانههاى نخل خوشههايى سر فرو هشته پديد آورديم،
و
نيز بستانهايى از تاكها و زيتون و انار، همانند و ناهمانند.
به ميوههايش آنگاه كه پديد مىآيند و آنگاه كه مىرسند بنگريد كه در آنها عبرتهاست براى آنان كه ايمان مىآورند.
کریم
در این آیه،
به تشریح الهی ـ ماوراء الطبیعی توسعه و تکامل طبیعی ادامه می دهد:
بارش باران و رویش و رشد نباتات
را
توسعه دانه به جوانه، جوانه به نهال، نهال به درخت، درخت به باغ و بوستان و بیشه و جنگل
را
و
نقش برف و باران در رویش نباتات
را
توضیح می دهد.
کریم
در این آیه،
دیالک تیک علت و معلول
را
به صورت دیالک تیک باران و برف و رویش و رشد به طور کلی بسط و تعمیم می دهد.
ایراد این توضیح، جهان بینانه است:
جهان بینی مذهبی به طور کلی
مبنی بر ایدئالیسم عینی است:
روح (شعور، خدا) مقدم بر ماده (وجود) است.
این همان جهان بینی افلاطون و هگل است.
﴿وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ ۖ وَخَرَقُوا لَهُ
بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا
يَصِفُونَ﴾
[ الأنعام: ۱۰۰]
(مشرکان) برای خدا شریکهایی از جن قرار دادند،
در حالی که (خداوند) آنها را آفریده است،
و
از روی نادانی برای خدا پسران و
دخترانی ساختند،
خداوند منزه و برتر است از آنچه توصیف می کنند.
کریم
در این آیه،
مشرکان و مسیحیان را مورد انتقاد قرار می دهد.
کریم
از خداتراشی از اجنه انتقاد می کند و بطلان آن را اثبات می کند:
دلیل کریم این است که اجنه مخلوق خدا هستند.
بنابرین نمی توانند جای خدا را بگیرند.
جن
در قرآن
موجودی هوشمند و خردمند است که منشاء آتشین و یا بخارین دارد.
توسط انسان دیده نمیشود
و
میتواند در اشکال مختلف
ظاهر شود، کارهای سنگین انجام دهد و از آتش بدون دود خلق شده است.
حضرت محمد به عنوان پیامبر نزد جن و انس فرستاده شده است
و
اجنه
بسان انسانها و فرشتگان از مخلوقات هوشمند هستند.
رابطه جنها با ابلیس روشن نیست؛
قرآن یک مرتبه ابلیس را یک جن و در جای دیگر یک فرشته نامیدهاست و همین سبب سردرگمیهای بسیار شده است.
اعتقاد به جن نزد اعراب پیش از اسلام نیز وجود داشته است.
ویکی پیدیا
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر