شیخ محمود شبستری
( ۶۸۷ ق ـ )
گشتی
از
چه شک داری در آن، کاین چون خیال است
که با وحدت دویی عین محال است.
معنی تحت اللفظی:
اگر شک داشته باشی در اینکه دوئالیسم در مونیسم خیالی بیش نیست و محال است،
(یعنی دوئآلیسم با مونیسم ناسازگار است)باید بگویم:
عدم مانند هستی بود یکتا
همه کثرت ز نسبت گشت پیدا
معنی تحت اللفظی:
نیستی هم بسان هستی واحد بود.
کثرت از نسبت پدید آمده است.
شیخ
«پلورالیسم»
۱
· وحدت به تعریف دقیقتری از پیوند عمومی چیزها، سیستم ها، روندها و غیره واقعیت عینی اطلاق می شود.
۲
· در ماتریالیسم دیالک تیکی وحدت به طور کلی به معنی پیوند و اشتراط (مشروطیت) متقابل کثرت و تنوع واقعیت عینی به کار می رود که دلیل نهائی اش در مادیت جهان نهفته است.
۳
· وحدت مادی جهان
عبارت است از فرم ساختاری، فرم حرکتی و یا فرم توسعه ماده.
۴
· ماتریالیسم دیالک تیکی با این درک خود، موضع مونیسم ماتریالیستی قاطع اتخاذ می کند.
۵
· وحدت واقعیت عینی
هرگز به معنی خودمانندی عاری از تفاوت و حرکت نیست.
· وحدت واقعیت عینی
همواره وحدتی تضادمند است،
که در عین حال کثرت و تنوع را هم پیش شرط خود قرار می دهد و هم شامل می شود.
۶
· هر چیز، سیستم و غیره عبارت از وحدت گشتاورها و گرایشات متفاوت و متضاد است، با یک تعین کیفی نسبت به چیزها، سیستم ها و غیره دیگر.
۷
· وحدت در کثرت وجود دارد و کثرت در وحدت.
۸
· «وحدت و کثرت مفاهیم جدائی ناپذیر و نافذ در یکدیگرند.
· کثرت همان قدر در وحدت وجود دارد که وحدت در کثرت.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۵۲۴)
۹
· در رابطه وحدت و کثرت،
جنبه کمی وحدت به مثابه وحدت کثرت ها عمده می شود.
۱۰
· در رابطه وحدت و تنوع،
جنبه کیفی وحدت به مثابه وحدت فرم های ساختاری، فرم های حرکتی و فرم های توسعه کیفیتا متفاوت ماده عمده می شود.
۱۱
· وحدت را نباید با هویت یکسان تلقی کرد.
۱۲
· وحدت به مثابه وحدت چیزها، سیستم ها و روندهای متفاوت و متضاد فرق اصولی با هویت مجرد دارد و تنها به مثابه هویت مشخص می تواند امکان پذیر باشد.
· مراجعه کنید به وحدت و «مبارزه» اضداد، وحدت مادی جهان، تنوع، کثرت.
وحدت مادی جهان
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4687
پایان
وحدت و «مبارزه» اضداد
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4724
تنوع
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13485
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13490
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر