ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿وَزَكَرِيَّا وَيَحْيَىٰ وَعِيسَىٰ وَإِلْيَاسَ ۖ كُلٌّ مِّنَ الصَّالِحِينَ﴾
[ الأنعام: ۸۵]
و زكريا و يحيى و عيسى و الياس، كه همه از صالحان بودند.
﴿وَإِسْمَاعِيلَ وَالْيَسَعَ وَيُونُسَ وَلُوطًا ۚ وَكُلًّا فَضَّلْنَا عَلَى الْعَالَمِينَ﴾
[ الأنعام: ۸۶]
و اسماعيل و اليسع و يونس و لوط، كه همه را بر جهانيان برترى نهاديم.
﴿وَمِنْ آبَائِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَإِخْوَانِهِمْ ۖ وَاجْتَبَيْنَاهُمْ وَهَدَيْنَاهُمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ﴾
[ الأنعام: ۸۷]
و از پدرانشان و فرزندانشان و برادرانشان بعضى را هدايت كرديم، و ايشان را برگزيديم و به راه راست راه نموديم.
﴿ذَٰلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَلَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُم مَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ﴾
[ الأنعام: ۸۸]
اين است هدايت خدا.
هر كه را از بندگانش خواهد بدان هدايت مىكند و اگر شرك آورده بودند اعمالى كه انجام داده بودند نابود مىگرديد.
کریم
در این آیات،
همان ادعای خود در آیه قبلی را پی می گیرد.
همه نخبگان و نور دیدگان و صالحان
نسل اندر نسل
به اراده الهی هدایت شده اند.
کسی از اینهمه نخبه و نور دیده و صالح
توان خود اندیشی و کند و کاو و شناخت خیر از شر و «هر» از «بر» را نداشته است.
حتی
خر تر از هر خری بوده است.
اگر احیانا استنائی از این حضرات بوده است، آنهم به خواست خدا بوده است.
بشریت
حتی
برگزیده ترین ابنای بشر
اوبژکت شناخت اند و نه سوبژکت شناخت.
نتیجه معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) نهایی
این می شود
که
شعور و شناخت
در اختیار خدا و در انحصار خدا ست
و
ابنای بشر به اندازه ای شعور دارند که خدا بخواهد و در اختیارشان بگذارد.
مدافع و مبلغ بی بدیل این خرافه معرفتی ـ نظری