۱۴۰۴ تیر ۲۷, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۴۳۶)

   

 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

 

﴿بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُن لَّهُ صَاحِبَةٌ ۖ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴾
[ الأنعام: ۱۰۱]

پديد آورنده آسمانها و زمين است. 

چگونه او را فرزندى باشد، و حال آنكه او را همسرى نيست. 

هر چيزى را او آفريده است و به هر چيزى داناست.

 
کریم
در این آیه،
ادعای مسبحیت  را مبنی بر فرزند خدا بودن عیسی مسیح
به چالش می کشد:
دلیل کریم این است که خدا همسری نداشته است تا فرزندی بزاید.
نطفه عیسی مسیح در اثر فوت جبرئیل بر مچ مریم  بسته شده است.

خدا
خالق است و نه مخلوق.
خدا
ضمنا آسمان ها و زمین را خلق کرده است و شناخت عمیقی از مخلوقات خود دارد.
 
در این آیه کریم
تئوری شناخت علمی او تبیین می یابد که به لحاظ معینی شبیه تئوری شناخت مارکسیستی است:

هر چيزى را او آفريده است و به هر چيزى داناست.

معنی تحت اللفظی:
پیش شرط شناخت چیزی، تولید آن چیز است.
 
این حقیقت امر در تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی
در دیالک تیک تئوری و پراتیک تبیین می یابد:
پراتیک (کار) 
هم زادگاه تئوری است
و
هم محک مطمئن برای اثبات صحت و سقم تئوری است.

مولد هر چیزی
در روند تولید و در اثر تولید
نه تنها به شناخت آن چیز، بلکه همزمان به خودشناسی و لیاقت معرفتی خود شناسی نایل می آید.
 
کار
منبع مادی و واقعی تفکر است.
اگر بشر مجبور به کار نمی شد، خر می ماند.

ادامه دارد.
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر