ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِن جَاءَتْهُمْ آيَةٌ
لَّيُؤْمِنُنَّ بِهَا ۚ قُلْ إِنَّمَا الْآيَاتُ عِندَ اللَّهِ ۖ وَمَا
يُشْعِرُكُمْ أَنَّهَا إِذَا جَاءَتْ لَا يُؤْمِنُونَ﴾
[ الأنعام: ۱۰۹]
تا آنجا كه توانستند، به سختترين قسمها، به خدا سوگند ياد كردند كه اگر معجزهاى برايشان نازل شود بدان ايمان آورند.
بگو:
همه معجزهها نزد خداست و شما از كجا مىدانيد كه اگر معجزهاى نازل شود ايمان نمىآورند؟
این آیه کریم
دقیق و درست فرمول بندی نشده است:
ظاهرا بخشی از جمعیت جامعه برای قبول حقیقت احکام او و کشف حقانیت او
خواهان اعجاز بوده اند.
به همان سان که موسی از عصا اژدها معجزه می کرد و عیسی روی آب دریا راه می رفت و بیماران را شفا می بخشید و از آب شراب می ساخت.
شاید منظور کریم این باشد که کفر و ایمان دست خود افراد نیست.
معجزه هم بشود، ایمان نمی آورند.
چون کفر و ایمان نه اختیاری بلکه جبری است.
چون کفر و ایمان بنا بر مشیت الهی است.
﴿وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ كَمَا لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ
أَوَّلَ مَرَّةٍ وَنَذَرُهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ﴾
[ الأنعام: ۱۱۰]
و همچنان كه در آغاز به آن ايمان نياوردند، اين بار نيز در دلها و ديدگانشان تصرف مىكنيم و آنان را سرگردان در طغيانشان رها مىسازيم.
کریم
در این آیه،
دلیل تجربی می آورد:
قبلا هم معجزه را بهانه کرده اند، ولی ایمان نیاورده اند و دست به طغیان زده اند.
به همین دلیل، خدا در و دریچه دل و دیده شان را بسته است و سرگردان شان کرده است.
دیالک تیک دل و دیده
یکی از دیالک تیک های مهم در تئوری شناخت کریم است که وارد شعر فارسی (شعر سایه) هم شده است.
دیالک تیک دل و دیده
فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک شناخت عاطفی و شناخت حسی است.
کسی که ددیدگانش بسته باشد، کور واره می شود و به دلیل فقدان نور، نمی تواند ببیند و به شناخت حسی قادر شود
و
کسی که دلش بسته باشد، مثلا سنگ شده باشد، از عاطفه و احساس تهی شده باشد،
نمی تواند به شناخت عاطفی دست یابد.
دلمرده می ماند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر