دیوید آلفارو سیکوه ئیروز ـ نقاشی اندیشنده و رزمنده از مکزیک
پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان شین میم شین
هنر در نظام سرمایه داری
1
·
در نظام سرمایه داری، تولید صنعتی کلیه فرم های هنری را تحت
نفوذ خود در آورد و همه آنها را کم و بیش به تبعیت از حاکمیت خود واداشت.
الف
·
اولا برای تبدیل آنها به منابع غول آسای سود سرشار در فرم
به اصطلاح «صنایع سرگرمی و تفنن»
ب
·
ثانیا برای کنترل روندهای معرفتی (شناختین) جامعه
ت
·
ثالثا برای اداره و انحراف روندهای معرفتی جامعه
پ
·
رابعا برای جایگزین کردن هرچه بیشتر تصورات از رمق افتاده
مذهبی با توهمات کوتاهعمر زمینی جدید و جدیدتر.
2
·
صنایع سرمایه داری از سوی دیگر به توسعه همه جانبه رسانه
های مادی نو زیر کمک کرده است:
الف
·
سینما و فیلم
ب
·
رادیو
ت
·
تلویزیون
پ
·
انترنت
3
·
این رسانه ها برای تحت تأثیر قرار دادن توده های مولد و
زحمتکش خیلی مناسب بوده اند.
4
·
فرم های هنری دیگر از قبیل مجسمه سازی، نقاشی و غیره در
مقایسه با رسانه ها، از عرصه بدر رانده می شوند.
5
·
آماجگذاری کاپیتالیستی، یعنی کسب حداکثر سود، با ماهیت هنر
اصیل آنچنان در تضاد بنیادی قرار دارد که در کارگاه هنر کاپیتالیستی به جای هنر
اصیل، هنر یدکی و بدلی ـ مثلا «ادبیات یدکی» ـ
جاخوش می کند و یکه تاز میدان می شود.
·
(واژه «یدکی» اینجا به همان معنی بکار برده می شود که در عرصه دیگر
جامعه الکل و سیگار به عنوان راه نجات از فشار روحی و روانی، به مثابه نوعی
پناهگاه بی دورنما و مخرب بکار می رود. مترجم )
6
مادر پرولتر
اثری از الفارو سیکوه ئیروز
·
اما همزمان، در مقاومت و مبارزه بر ضد این تخریب هنری، فرم
های نوینی از فرهنگ توده ای ـ به عنوان مثال، تئاتر کارگری، گردان تبلیغ و ترویج
(گردان کار ایدئولوژیکی و تبلیغی که آماجش هدایت شعور انقلابی توده های مولد و
زحمتکش و تشویق آنان به شرکت فعال در مبارزه طبقاتی است)، کرهای کارگری و غیره ـ و
هنر سوسیالیستی آگاهانه و همچنین فرم های مقاومت توسعه می یابند که بر سنن
هومانیستی رایج در گذشته اتکا دارند.
7
·
در نظام سوسیالیستی بر ریشه تمایلات سودجویانه در هنر تیشه
زده می شود و بر تضاد میان هنر خلقی و هنر حرفه ای غلبه می شود.
چند نکته اساسی
1
·
هنرها اولا با سطح توسعه نیروهای مولده، پیوند مادی و
مستقیم داشته اند.
·
آن سان که سطح توسعه نیروهای مولده سطح امکان عینیت بخشی
مادی به تصورات و افکار هنری را تعیین می کند.
·
به عنوان مثال در موارد زیر:
الف
·
اختراع خط
ب
·
اختراع چاپ کتاب
ت
·
اختراع صنایع شیمیائی، الکتروتکنیکی و بصری برای فیلم
پ
·
اختراع الکتروتکنیک برای تلویزیون و غیره
2
·
ثانیا تشکیل تصاویر هنری با روندهای زندگی روحی (معنوی) ـ
ایدئولوژیکی دوران مربوطه پیوند دارد.
3
·
علاوه بر این، ثالثا تأثیر مضامین (محتواهای) شعورین (ذهنی)
هنری وابسته به سطح توسعه عام شعور اجتماعی در کلیه ذرات متشکله آن است.
·
تشکیل و تأثیر آثار هنری از این رو، یک روند تاریخی است و
جستجوی «هنجارهای هنری مطلق ابدی» تلاشی عبث و بیهوده است.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر