۱۳۹۲ فروردین ۳۱, شنبه

تئوری هنر (2)

 دیوید آلفارو سیکوه ئیروز ـ نقاشی اندیشنده و رزمنده از مکزیک 

پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان شین میم شین

هنر در نظام سرمایه داری

1

·        در نظام سرمایه داری، تولید صنعتی کلیه فرم های هنری را تحت نفوذ خود در آورد و همه آنها را کم و بیش به تبعیت از حاکمیت خود واداشت.

الف

·        اولا برای تبدیل آنها به منابع غول آسای سود سرشار در فرم به اصطلاح «صنایع سرگرمی و تفنن»  

ب

·        ثانیا برای کنترل روندهای معرفتی (شناختین) جامعه

ت

·        ثالثا برای اداره و انحراف روندهای معرفتی جامعه

پ

·        رابعا برای جایگزین کردن هرچه بیشتر تصورات از رمق افتاده مذهبی با توهمات کوتاهعمر زمینی جدید و جدیدتر.

2

·        صنایع سرمایه داری از سوی دیگر به توسعه همه جانبه رسانه های مادی نو زیر کمک کرده است:

الف
·        سینما و فیلم
ب
·        رادیو
ت
·        تلویزیون
پ
·        انترنت

3

·        این رسانه ها برای تحت تأثیر قرار دادن توده های مولد و زحمتکش خیلی مناسب بوده اند.

4

·        فرم های هنری دیگر از قبیل مجسمه سازی، نقاشی و غیره در مقایسه با رسانه ها، از عرصه بدر رانده می شوند.

5

·        آماجگذاری کاپیتالیستی، یعنی کسب حداکثر سود، با ماهیت هنر اصیل آنچنان در تضاد بنیادی قرار دارد که در کارگاه هنر کاپیتالیستی به جای هنر اصیل، هنر یدکی و بدلی ـ مثلا «ادبیات یدکی» ـ  جاخوش می کند و یکه تاز میدان می شود.

·        (واژه «یدکی» اینجا به همان معنی بکار برده می شود که در عرصه دیگر جامعه الکل و سیگار به عنوان راه نجات از فشار روحی و روانی، به مثابه نوعی پناهگاه بی دورنما و مخرب بکار می رود. مترجم )

6
مادر پرولتر  
اثری از الفارو سیکوه ئیروز

·        اما همزمان، در مقاومت و مبارزه بر ضد این تخریب هنری، فرم های نوینی از فرهنگ توده ای ـ به عنوان مثال، تئاتر کارگری، گردان تبلیغ و ترویج (گردان کار ایدئولوژیکی و تبلیغی که آماجش هدایت شعور انقلابی توده های مولد و زحمتکش و تشویق آنان به شرکت فعال در مبارزه طبقاتی است)، کرهای کارگری و غیره ـ و هنر سوسیالیستی آگاهانه و همچنین فرم های مقاومت توسعه می یابند که بر سنن هومانیستی رایج در گذشته اتکا دارند.

7

·        در نظام سوسیالیستی بر ریشه تمایلات سودجویانه در هنر تیشه زده می شود و بر تضاد میان هنر خلقی و هنر حرفه ای غلبه می شود.
چند نکته اساسی

1

·        هنرها اولا با سطح توسعه نیروهای مولده، پیوند مادی و مستقیم داشته اند.
·        آن سان که سطح توسعه نیروهای مولده سطح امکان عینیت بخشی مادی به تصورات و افکار هنری را تعیین می کند.
·        به عنوان مثال در موارد زیر:

الف
·        اختراع خط
ب
·        اختراع چاپ کتاب
ت

·        اختراع صنایع شیمیائی، الکتروتکنیکی و بصری برای فیلم

پ
·        اختراع الکتروتکنیک برای تلویزیون و غیره

2

·        ثانیا تشکیل تصاویر هنری با روندهای زندگی روحی (معنوی) ـ ایدئولوژیکی دوران مربوطه پیوند دارد.

3

·        علاوه بر این، ثالثا تأثیر مضامین (محتواهای) شعورین (ذهنی) هنری وابسته به سطح توسعه عام شعور اجتماعی در کلیه ذرات متشکله آن است.
·        تشکیل و تأثیر آثار هنری از این رو، یک روند تاریخی است و جستجوی «هنجارهای هنری مطلق ابدی» تلاشی عبث و بیهوده است.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر