پروفسور دکتر ولفگانگ ایشهورن
پروفسور دکتر راین هولد میلر
برگردان شین میم شین
پروفسور دکتر راین هولد میلر
برگردان شین میم شین
·
ارزش ها
بمثابه شاخص های آماجی و ایده های راهنما در هدایت عمل، تفکر و احساس انسانی نقش
بزرگی بازی می کنند.
1
·
ارزش ها
فرم خاصی را تشکیل می دهند که انسان ها بواسطه آنها به اهداف زیر نایل می آیند:
الف
·
به
پیوندهای اجتماعی خود پی می برند.
ب
·
به وظایف
اجتماعی خود آگاه می شوند.
ت
·
با از آن خود کردن معنوی آنها به انتگراسیون (همپیوندی) آگاهانه خویش در همبودهای مربوطه
نایل می آیند.
پ
·
با از آن خود کردن معنوی ارزش ها نسبت به آماج
ها، هنجارها، منافع، فرم های زندگی و غیره موضع می گیرند که در ارزش ها برسمیت
شناخته شده اند.
2
·
از این
رو ست که ارزش های برسمیت شناخته شده در شعور اجتماعی به
مثابه عالی ترین قوای محرکه عمل فردی و جمعی عمل می کنند.
3
·
کشف تفاوت میان ارزش های
اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، استه تیکی، اخلاقی و غیره رایج در نظام های
اجتماعی امروزی نشاندهنده عالی ترین درجه تمایز شعور انسانی و عالی ترین درجه
تمایز حوایج و منافع اجتماعی اند، که خود را در ارزش ها بازتاب می بخشند.
4
·
طبقات
اجتماعی و جامعه ـ بمثابه کل ـ می توانند عملا اوبژکت های (موضوعات و غیره) مختلفی
را به عنوان ارزش قلمداد کنند، اگر تحقق آنها به برآورده ساختن حوایج و منافع
اجتماعی شان منجر شود و یا فواید اجتماعی دیگری به همراه بیاورد.
5
·
این اما
بدان معنی نیست که ارزش چیزها، پدیده ها، روندها و یا حوادث معینی باید تنها در
چارچوب مفید بودن شان برای انسان ها در نظر گرفته
شود.
6
·
انسان در
ثمرات کردوکار خویش ـ هم در چارچوب استفاده ارزش گذارانه از علائم و هم در خارج از
عرصه های تولیدی ـ کل ماهیت انسانی خود را
شیئیت و مادیت می بخشد.
7
·
ثمرات
کردوکار خلاق او در تولید و نتایج فعالیت اجتماعی او در فرهنگ و غیره برای او فقط
چیزهای مفید قابل مصرف نیستند، بلکه آفریده ها و دستاوردهای اصیل روح او،
استعدادها و زبردستی های راستین او هستند، که انسان آفریننده در آنها خود را منعکس
می بیند و باز می شناسد و در آنها درجه تسلط خود را بر طبیعت، جامعه و خویشتن خویش
کشف می کند.
8
·
از این
رو ست که حتی آثار هنری یونان باستان که در دوره های نازل توسعه و تکامل انسانی،
خلق شده اند، «برای ما لذت هنری به همراه می آورند و در برخی موارد، حتی بمثابه
هنجار و سرمشق دست نیافتنی جلوه می کنند.»
·
(مارکس،
«گروندریسه»، ص 31)
9
·
در عرصه
اخلاق (اتیک) نیز هیچ ارزشی نمی تواند وجود داشته باشد که در جامعه، نیاز واقعی بدان
نباشد.
10
·
محتوای اخلاق
(اتیک) ـ در وهله اول ـ عبارت ا ست از تنظیم روابط میان شخصیت و همبود (و یا
جامعه.)
11
·
ارزش های
اخلاقی نیز بنا بر ماهیت عام خویش، بیانگر اهمیت عینی تثبیت شده در شعور اجتماعی
اند، اهمیت عینی ئی که پدیده های اجتماعی برای توسعه و تکامل انسان ها در همبود (و
یا جامعه) با انسان های دیگر و برای همبود (و یا جامعه) انسان ها در فرم های مختلف
آن دارند.
·
از آنجمله اند:
الف
·
اهمیت
مناسبات اجتماعی شخصیت ها و همبودها
ب
·
اهمیت اعمال
فردی و دسته جمعی (کلکتیف) شخصیت ها و همبودها
ت
·
اهمیت شیوه
های رفتار شخصیت ها و همبودها
پ
·
اهمیت هدفگذاری
های (تعیین آماج ها) شخصیت ها و همبودها
ث
·
اهمیت انگیزه
مندی های شخصیت ها و همبودها
ج
·
اهمیت ویژگی
های شخصیت ها و همبودها
ح
·
اهمیت شاخص
های خصلتی و امثالهم شخصیت ها و همبودها
12
·
به این
معنا، می توان از ارزش های سوسیالیستی زیر نام برد:
الف
·
همبستگی خواهرانه
ـ برادرانه
ب
·
وفاداری
و از خود گذشتگی در راه آرمان های سوسیالیستی
ت
·
کمک
متقابل و همکاری رفیقانه
پ
·
احساس
مسئولیت نسبت به کل همبود (و یا جامعه)
ث
·
ارزش های
اخلاقی عالی زیر:
1
·
حقیقت
پرستی
2
·
دوستی
3
·
توده
پرستی
4
·
میهن
پرستی
5
·
علاقه
مندی به کار مفید خلاق
6
·
موضعگیری عدالت طلبانه و صادقانه و امثالهم.
ج
·
در مورد
ارزش های اخلاقی نیز همانند کلیه ارزش های دیگر، این نکته صادق است که فرم ارزش،
یک فرم نمودین خارجی است که در پشت آن حوایج، منافع مادی و معنوی حیاتی بمثابه قوای
محرکه واقعی رفتار انسانی و بمثابه فاکتورهای مهم ارزش ساز قرار دارند.
ح
·
نا دیده
گرفتن این ماهیت پدیده های اخلاقی که در پشت سر فرم ارزش قرار دارد و یا حتی مستقل
دانستن فرم ارزش از محتوای اجتماعی واقعی آن، ناگزیر به خطاهای خطیری در تئوری و
پراتیک منجر می شود.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر