پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان شین میم شین
·
منطقی و تاریخی، مقوله
هائی اند، که در وحدت با هم بیانگر قانونمندی دیالک تیکی شناخت
انسانی اند.
1
·
منظور از
مقوله منطقی، اینجا شناخت
نظری (تئوریکی) است که قانونمندی های موضوع (چیز) مورد نظر را به شکل انتزاعی و
سیستماتیک، یعنی به شکل مجرد و منظم منعکس می کند.
2
·
منظور از
مقوله تاریخی، برعکس، شناخت
پیدایش و توسعه چیز مورد نظر و بازتولید آن است.
3
·
وحدت منطقی و تاریخی، در روند شناخت،
بیانگر قانونمندی دیالک تیکی عام واقعیت عینی است.
·
·
(اگر
چیزی قانونمند نباشد، قابل شناسائی نخواهد بود.
·
دلیل
قابل شناسائی بودن چیزها، پدیده ها و سیستم ها، قانونمندی عینی آنها ست.
·
قانونمندی
مولکول آب این است که از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل یافته است.
·
فرق هم
نمی کند که مولکول یاد شده گازی شکل باشد، مایع واره باشد و یا یخ واره.
·
درست به
همین دلیل می توان با تجزیه و تحلیل چیزی نتیجه گرفت که آن آب است و نه چیز دیگر.
مترجم)
4
·
وحدت منطقی و تاریخی قبل از همه دارای سه جنبه است:
الف
جنبه اول
1
·
جنبه های
منطقی و تاریخی در شناخت،
هم در عمل معرفتی فردی و هم در توسعه معرفت (شناخت) کلی انسانی، در تأثیر متقابل
مدام با همدیگر قرار دارند.
2
·
بررسی نظری
(تئوریکی) هر پدیده برای تعیین قانونمندی های آن، در عین حال مستلزم بررسی توسعه
تاریخی آن پدیده است.
3
·
برای
اینکه ماهیت هر پدیده که خود را در قانونمندی های آن نمایان می سازد، چیزی است که
بطور تاریخی تکوین یافته است.
ولادیمیر ایلیچ
لنین (1870 ـ 1924)
·
از این
رو ـ به قول لنین ـ توجه اکید به نکات زیر ضرورت مبرم دارد:
الف
·
«هر مسئله را باید از این نقطه نظر مورد مطالعه
قرار داد که پدیده معین در تاریخ چگونه پدید آمده و از کدام مراحل اصلی گذشته است.
ب
·
و ضمنا باید
با توجه به توسعه و تکامل آن تعیین کرد، که از پدیده فوق الذکر اکنون چه مانده
است.»
·
(کلیات
لنین، جلد 29، ص 463)
4
·
بررسی
جنبه تاریخی هر پدیده نیز به همان سان، شناخت نظر
ومنظم (شناخت
تئوریکی و سیستماتیکی) قانونمندی های آن پدیده را در عالی ترین مرحله توسعه و
تکامل آن ایجاب می کند:
5
·
بررسی
جنبه تاریخی نباید به توصیف امپیریستی حوادث، تغییرات و غیره بسنده کند.
·
مراجعه
کنید به امپیریسم (تجربه گرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
6
·
منطقی و تاریخی باید در
شناخت، متقابلا در همدیگر نفوذ کنند.
7
·
این امر
در مورد شناخت طبیعت، جامعه و تفکر نیز به همان
سان صادق است که در مورد جامعه و پدیده های اجتماعی.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر